واضحسازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت
| dc.contributor.author | رفیعی, فروغ | fa_IR |
| dc.contributor.author | پرویزی, سرور | fa_IR |
| dc.contributor.author | خدام, حمیرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهرداد, ندا | fa_IR |
| dc.contributor.author | پیروی, حمید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T13:24:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T13:24:10Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T13:24:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T13:24:10Z | |
| dc.date.issued | 2012-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-01-13 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رفیعی, فروغ, پرویزی, سرور, خدام, حمیرا, مهرداد, ندا, پیروی, حمید. (1391). واضحسازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت. پژوهش پرستاری, 7(24), 72-81. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7012 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9074 | |
| dc.identifier.uri | http://ijnr.ir/article-1-436-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611629 | |
| dc.description.abstract | چکیده مقدمه: ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم میخورد. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد. مطالعه حاضر در سال 1386 با هدف واضحسازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم ترجمان دانش و افزایش ثبات در کاربرد آن در مقالات مربوطه، صورت پذیرفت. روش: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحلهای واکر و اوانت (2005) استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع تا سال 2009، 29 مقاله مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شد و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگیها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم ترجمان دانش استخراج شد. یافتهها: طبق تحلیل انجام شده ویژگیهای اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل، تأکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تعاملی و غیر خطی بودن است. براساس یافتهها، ترجمان موفقیتآمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارایه مؤثرتر خدمات سلامت، بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت. نتیجهگیری: با توجه به این که ترجمان دانش در کشور ما پدیدهای نسبتاً ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم حاضر میتواند با واضحسازی مفهوم راه را برای انجام فعالیتهای گستردهتر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | واضحسازی | fa_IR |
| dc.subject | ترجمان دانش | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل مفهوم | fa_IR |
| dc.subject | واکر و اوانت | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | واضحسازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | تئوریهای پرستاری | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 24 | |
| dc.citation.spage | 72 | |
| dc.citation.epage | 81 |




