نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرفیعی, فروغfa_IR
dc.contributor.authorپرویزی, سرورfa_IR
dc.contributor.authorخدام, حمیراfa_IR
dc.contributor.authorمهرداد, نداfa_IR
dc.contributor.authorپیروی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:24:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:24:10Z
dc.date.available1399-08-23T13:24:10Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:24:10Z
dc.date.issued2012-04-01en_US
dc.date.issued1391-01-13fa_IR
dc.identifier.citationرفیعی, فروغ, پرویزی, سرور, خدام, حمیرا, مهرداد, ندا, پیروی, حمید. (1391). واضح‌سازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت. پژوهش پرستاری, 7(24), 72-81.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-436-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611629
dc.description.abstractچکیده مقدمه: ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم می‌خورد. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد. مطالعه حاضر در سال 1386 با هدف واضح‌سازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم ترجمان دانش و افزایش ثبات در کاربرد آن در مقالات مربوطه، صورت پذیرفت. روش: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحله‌ای واکر و اوانت (2005) استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع تا سال 2009، 29 مقاله مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شد و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگی‌ها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم ترجمان دانش استخراج شد. یافته‌ها: طبق تحلیل انجام شده ویژگی‌های اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل، تأکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تعاملی و غیر خطی بودن است. براساس یافته‌ها، ترجمان موفقیت‌آمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارایه مؤثرتر خدمات سلامت، بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به این که ترجمان دانش در کشور ما پدیده‌ای نسبتاً ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم حاضر می‌تواند با واضح‌سازی مفهوم راه را برای انجام فعالیت‌های گسترده‌تر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد.fa_IR
dc.format.extent1
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectواضح‌سازیfa_IR
dc.subjectترجمان دانشfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectتحلیل مفهومfa_IR
dc.subjectواکر و اوانتfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleواضح‌سازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeتئوریهای پرستاریfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue24
dc.citation.spage72
dc.citation.epage81


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد