واضحسازی مفهوم ترجمان دانش در نظام سلامت
(ندگان)پدیدآور
رفیعی, فروغپرویزی, سرورخدام, حمیرامهرداد, نداپیروی, حمید
نوع مدرک
Textتئوریهای پرستاری
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: ترجمان دانش یکی از مفاهیمی است که با کاربرد دانش در بالین ارتباط نزدیک دارد و امروزه به کرات در مقالات علوم سلامت به چشم میخورد. با این حال در تعریف و خصوصیات این مفهوم ابهام و عدم توافق وجود دارد. تحلیل مفهوم ترجمان دانش محققین را در دستیابی به یک تعریف یکسان، روشن و قابل درک که کاربرد دانش پرستاری را تسهیل خواهد کرد یاری خواهد داد. مطالعه حاضر در سال 1386 با هدف واضحسازی و کاهش ابهامات معنایی موجود در مفهوم ترجمان دانش و افزایش ثبات در کاربرد آن در مقالات مربوطه، صورت پذیرفت.
روش: در این مطالعه به منظور تحلیل مفهوم از مدل هشت مرحلهای واکر و اوانت (2005) استفاده شد. بدین ترتیب که پس از مرور گسترده منابع تا سال 2009، 29 مقاله مرتبط با مفهوم وارد مطالعه شد و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگیها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم ترجمان دانش استخراج شد.
یافتهها: طبق تحلیل انجام شده ویژگیهای اصلی مفهوم ترجمان دانش شامل، تأکید بر کاربرد دانش تحقیقات در عمل، مشارکت مداوم تولیدکنندگان و کاربران دانش و در نهایت تعاملی و غیر خطی بودن است. براساس یافتهها، ترجمان موفقیتآمیز دانش پیامدهایی چون ارتقای سطح سلامت جامعه، ارایه مؤثرتر خدمات سلامت، بهبود عملکرد بالینی و تقویت نظام مراقبت سلامت، را به دنبال خواهد داشت.
نتیجهگیری: با توجه به این که ترجمان دانش در کشور ما پدیدهای نسبتاً ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم حاضر میتواند با واضحسازی مفهوم راه را برای انجام فعالیتهای گستردهتر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد.
کلید واژگان
واضحسازیترجمان دانش
پرستاری
تحلیل مفهوم
واکر و اوانت
پرستاری
شماره نشریه
24تاریخ نشر
2012-04-011391-01-13
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانشاپا
1735-70121735-9074



