نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorریحانی پول, سهیلfa_IR
dc.contributor.authorعالیشاهی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorعادلی, افشینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:00:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:00:36Z
dc.date.available1399-08-23T10:00:36Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:00:36Z
dc.date.issued2020-10-01en_US
dc.date.issued1399-07-10fa_IR
dc.identifier.citationریحانی پول, سهیل, عالیشاهی, علیرضا, عادلی, افشین. (1399). ارزیابی و مقایسه مدل مفهومی رفتار مصرف‌‌کنندگان میگو در نواحی سه‌‌گانه جغرافیایی کشور. مجله علمي شيلات ايران, 29(4), 11-22.fa_IR
dc.identifier.issn1026-1354
dc.identifier.issn2322-5998
dc.identifier.urihttp://isfj.ir/article-1-2366-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/599592
dc.description.abstractافزایش سرانه مصرف میگو در کشور، نیازمند بررسی رفتار مصرف‌‌کنندگان است تا از این طریق محصولی مطابق علایق جامعه مصرف تولید و موانع مصرف رفع گردد. از آنجایی که رفتار مصرف‌‌کنندگان یک نوع ماده غذایی (میگو) ممکن است در مناطق مختلف متفاوت باشد، ارزیابی این تفاوت به ارائه راهکارهایی مرتبط با افزایش سرانه کمک می‌‌کند. هدف از مطالعه حاضر بررسی و مقایسه رفتار مصرف‌‌کنندگان میگو در نواحی سه‌‌گانه جغرافیایی کشور یعنی نواحی ساحلی، مرکزی و کوهستانی است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات این تحقیق، پرسش‌‌نامه (تکمیل‌‌شده در نیمه دوم سال 97) و روش تجزیه و تحلیل آماری، مدل‌‌سازی معادلات ساختاری (لیزرل) بود. یافته‌‌ها نشان داد در نواحی ساحلی بر خلاف نواحی مرکزی و کوهستانی، راحتی طبخ میگو و بسته‌‌بندی بر نگرش افراد و همچنین فاکتور دسترسی بر سازه کنترل رفتار اثر معنی‌‌داری ندارد. در ادامه مشخص شد در نواحی مرکزی و کوهستانی بر خلاف نواحی ساحلی، زمان و مکان مصرف بر سازه کنترل رفتار موثر نیست. مطابق نتایج در نواحی ساحلی و کوهستانی مهم‌‌ترین متغیر موثر بر نگرش افراد، کیفیت میگو بود اما در نواحی مرکزی متغیر بسته‌‌بندی جایگزین کیفیت شد. در مناطق ساحلی و مرکزی اثر قیمت بر کنترل رفتار نسبت به سایر فاکتورها برجسته‌‌تر بود اما در نواحی کوهستانی، دسترسی موثرترین عامل بر سازه کنترل رفتار ثبت شد. طبق یافته‌‌ها، در هر سه منطقه فاکتورهای نوع عرضه و فراوری و همچنین درآمد خانوار به صورت مثبت و معنی‌‌داری بترتیب بر سازه‌‌های نگرش و کنترل رفتار موثر بودند. بنابراین با توجه به تفاوت در رفتار مصرف‌‌کنندگان میگو در نواحی سه‌‌گانه، دست‌‌اندرکاران صنعت تولید و عرضه میگو به منظور ارتقاء سرانه مصرف، باید سیاست‌‌هایی راهبردی متناسب با بازارهای هدف هر ناحیه اتخاذ نمایند.fa_IR
dc.format.extent571
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه تحقیقات شیلات ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي شيلات ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Scientific Fisheries Journalen_US
dc.subjectمیگوfa_IR
dc.subjectرفتار مصرف‌‌کنندگانfa_IR
dc.subjectکیفیتfa_IR
dc.subjectبسته‌‌بندیfa_IR
dc.subjectقیمتfa_IR
dc.subjectاقتصاد شيلاتيfa_IR
dc.titleارزیابی و مقایسه مدل مفهومی رفتار مصرف‌‌کنندگان میگو در نواحی سه‌‌گانه جغرافیایی کشورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue4
dc.citation.spage11
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد