نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعطارد, نسترنfa_IR
dc.contributor.authorنریمانی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, گودرزfa_IR
dc.contributor.authorمحمود علیلو, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorعطادخت, اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:17:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:17:03Z
dc.date.available1399-08-23T09:17:02Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:17:03Z
dc.date.issued2019-12-01en_US
dc.date.issued1398-09-10fa_IR
dc.identifier.citationعطارد, نسترن, نریمانی, محمد, صادقی, گودرز, محمود علیلو, مجید, عطادخت, اکبر. (1398). تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیب‌شناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. مجله علوم پزشکی رازی, 26(9), 47-58.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5405-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595911
dc.description.abstractزمینه و هدف: انعطاف­ناپذیری روانشناختی، به عنوان یک مدل نظری جدید برای آسیب­شناسی روانی، با طیفی از مسائل روانشناختی مرتبط بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیب­شناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می­دادند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، 408 دانشجو انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه­ اختلال اضطراب اجتماعی (SPIN)، مقیاس کوتاه اضطراب فراگیر (GAD-7)، پرسشنامه افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II) و مقیاس ارزیابی جامع فرآیندهای درمان پذیرش و تعهد (compACT) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها، شاخص­های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و تکنیک معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزارهای SPSS-22 و Lisrel-8.85 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که مسیر هم جوشی شناختی و اجتناب تجربه­ای به اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال افسردگی اساسی در سطح 01/0> pو مسیر خود مفهوم سازی شده و تسلط گذشته و آینده به اختلال اضطراب فراگیر در سطح 01/0>p معنی­دار بودند. با این حال مولفه فقدان ارزش­ها و عمل متعهدانه هیچ مسیر معنی­داری نداشت و از مدل نهایی حذف شد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های این پژوهش، فرآیندهای آسیب­شناختی مربوط به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در میان اختلال­های هیجانی، از رویکرد ابعادی به تشخیص و درمان حمایت می­کند.  fa_IR
dc.format.extent1039
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال اضطراب فراگیرfa_IR
dc.subjectاختلال اضطراب اجتماعیfa_IR
dc.subjectاختلال افسردگی اساسیfa_IR
dc.subjectمدل آسیب‌شناسی روانیfa_IR
dc.subjectدرمان مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیب‌شناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue9
dc.citation.spage47
dc.citation.epage58


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد