| dc.contributor.author | عطارد, نسترن | fa_IR |
| dc.contributor.author | نریمانی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صادقی, گودرز | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمود علیلو, مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | عطادخت, اکبر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:17:02Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:17:03Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:17:02Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:17:03Z | |
| dc.date.issued | 2019-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عطارد, نسترن, نریمانی, محمد, صادقی, گودرز, محمود علیلو, مجید, عطادخت, اکبر. (1398). تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیبشناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد. مجله علوم پزشکی رازی, 26(9), 47-58. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5405-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595911 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: انعطافناپذیری روانشناختی، به عنوان یک مدل نظری جدید برای آسیبشناسی روانی، با طیفی از مسائل روانشناختی مرتبط بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیبشناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 408 دانشجو انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه اختلال اضطراب اجتماعی (SPIN)، مقیاس کوتاه اضطراب فراگیر (GAD-7)، پرسشنامه افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II) و مقیاس ارزیابی جامع فرآیندهای درمان پذیرش و تعهد (compACT) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و تکنیک معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS-22 و Lisrel-8.85 استفاده شد.
یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مسیر هم جوشی شناختی و اجتناب تجربهای به اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال افسردگی اساسی در سطح 01/0> pو مسیر خود مفهوم سازی شده و تسلط گذشته و آینده به اختلال اضطراب فراگیر در سطح 01/0>p معنیدار بودند. با این حال مولفه فقدان ارزشها و عمل متعهدانه هیچ مسیر معنیداری نداشت و از مدل نهایی حذف شد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، فرآیندهای آسیبشناختی مربوط به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در میان اختلالهای هیجانی، از رویکرد ابعادی به تشخیص و درمان حمایت میکند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 1039 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | اختلال اضطراب فراگیر | fa_IR |
| dc.subject | اختلال اضطراب اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | اختلال افسردگی اساسی | fa_IR |
| dc.subject | مدل آسیبشناسی روانی | fa_IR |
| dc.subject | درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیبشناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 47 | |
| dc.citation.epage | 58 | |