تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیبشناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
(ندگان)پدیدآور
عطارد, نسترننریمانی, محمدصادقی, گودرزمحمود علیلو, مجیدعطادخت, اکبرنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: انعطافناپذیری روانشناختی، به عنوان یک مدل نظری جدید برای آسیبشناسی روانی، با طیفی از مسائل روانشناختی مرتبط بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیبشناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انجام گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 408 دانشجو انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه اختلال اضطراب اجتماعی (SPIN)، مقیاس کوتاه اضطراب فراگیر (GAD-7)، پرسشنامه افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II) و مقیاس ارزیابی جامع فرآیندهای درمان پذیرش و تعهد (compACT) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و تکنیک معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS-22 و Lisrel-8.85 استفاده شد.
یافتهها: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که مسیر هم جوشی شناختی و اجتناب تجربهای به اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال افسردگی اساسی در سطح 01/0> pو مسیر خود مفهوم سازی شده و تسلط گذشته و آینده به اختلال اضطراب فراگیر در سطح 01/0>p معنیدار بودند. با این حال مولفه فقدان ارزشها و عمل متعهدانه هیچ مسیر معنیداری نداشت و از مدل نهایی حذف شد.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، فرآیندهای آسیبشناختی مربوط به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در میان اختلالهای هیجانی، از رویکرد ابعادی به تشخیص و درمان حمایت میکند.
کلید واژگان
اختلال اضطراب فراگیراختلال اضطراب اجتماعی
اختلال افسردگی اساسی
مدل آسیبشناسی روانی
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2019-12-011398-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
شاپا
2228-70432228-7051
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی عمده و افراد بهنجار
محمود علیلو, مجید؛ بخشی پور رودسری, عباس؛ منصوری, احمد؛ فرنام, علیرضا؛ فخاری, علی (دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University, 2011-12-22)پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرانی، وسواسفکری و نشخوارفکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگیعمده و افراد بهنجار انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسهای)، ...
-
ارتباط خانوادگی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان دکتر شیخ مشهد در نیمه دوم سال 1382
حبرانی, پریا؛ بهدانی, فاطمه؛ علاقبندراد, جواد (دانشگاه علوم پزشکی گلستان, 2005-10-01)زمینه و هدف: همراهی اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) و اختلال افسردگی در مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک در منابع بزرگسال و اطفال گزارش شده است. با بررسی خویشاوندان درجه یک بیماران ADHD، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط ...
-
میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دبستانی
نجفی, محمود؛ فولاد چنگ, محبوبه؛ علیزاده, حمید؛ محمدی فر, محمد علی (وزارت آموزش و پرورش, 2009-12-01)هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیشفعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآموزان دوره ابتدایی شهر شیراز بود. روش: با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی از جامعه آماری ...




