• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 26, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 26, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیب‌شناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد

    (ندگان)پدیدآور
    عطارد, نسترننریمانی, محمدصادقی, گودرزمحمود علیلو, مجیدعطادخت, اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.015 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: انعطاف­ناپذیری روانشناختی، به عنوان یک مدل نظری جدید برای آسیب­شناسی روانی، با طیفی از مسائل روانشناختی مرتبط بوده است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف تبیین اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال افسردگی اساسی براساس مدل آسیب­شناسی روانی در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد انجام گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل می­دادند. با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای، 408 دانشجو انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه­ اختلال اضطراب اجتماعی (SPIN)، مقیاس کوتاه اضطراب فراگیر (GAD-7)، پرسشنامه افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II) و مقیاس ارزیابی جامع فرآیندهای درمان پذیرش و تعهد (compACT) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها، شاخص­های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد) و تکنیک معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم­افزارهای SPSS-22 و Lisrel-8.85 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که مسیر هم جوشی شناختی و اجتناب تجربه­ای به اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب فراگیر و اختلال افسردگی اساسی در سطح 01/0> pو مسیر خود مفهوم سازی شده و تسلط گذشته و آینده به اختلال اضطراب فراگیر در سطح 01/0>p معنی­دار بودند. با این حال مولفه فقدان ارزش­ها و عمل متعهدانه هیچ مسیر معنی­داری نداشت و از مدل نهایی حذف شد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های این پژوهش، فرآیندهای آسیب­شناختی مربوط به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در میان اختلال­های هیجانی، از رویکرد ابعادی به تشخیص و درمان حمایت می­کند.  
    کلید واژگان
    اختلال اضطراب فراگیر
    اختلال اضطراب اجتماعی
    اختلال افسردگی اساسی
    مدل آسیب‌شناسی روانی
    درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2019-12-01
    1398-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5405-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595911

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مقایسه نگرانی، وسواس فکری و نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی عمده و افراد بهنجار 

      محمود علیلو, مجید؛ بخشی پور رودسری, عباس؛ منصوری, احمد؛ فرنام, علیرضا؛ فخاری, علی (دانشگاه الزهراء(س)Alzahra University, 2011-12-22)
      پژوهش حاضر با هدف مقایسه نگرانی، وسواس‌فکری و نشخوار‌‌‌فکری در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس- اجبار، اختلال افسردگی‌عمده و افراد بهنجار انجام شد. بدین منظور، در یک پژوهش پس رویدادی (علی- مقایسه‌ای)، ...

    • ارتباط خانوادگی اختلال بیش فعالی و کمبود توجه با اختلال افسردگی اساسی در مبتلایان به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی اطفال بیمارستان دکتر شیخ مشهد در نیمه دوم سال 1382 

      حبرانی, پریا؛ بهدانی, فاطمه؛ علاقبندراد, جواد (دانشگاه علوم پزشکی گلستان, 2005-10-01)
      زمینه و هدف: همراهی اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) و اختلال افسردگی در مطالعات بالینی و اپیدمیولوژیک در منابع بزرگسال و اطفال گزارش شده است. با بررسی خویشاوندان درجه یک بیماران ADHD، این مطالعه به منظور تعیین ارتباط ...

    • میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان دبستانی 

      نجفی, محمود؛ فولاد چنگ, محبوبه؛ علیزاده, حمید؛ محمدی فر, محمد علی (وزارت آموزش و پرورش, 2009-12-01)
      هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان شیوع اختلال کاستی توجه و بیش‌فعالی، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای در دانش‌آموزان دوره ابتدایی شهر شیراز بود. روش:  با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی از جامعه آماری ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب