• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه كودكان استثنايي
    • دوره 18, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه كودكان استثنايي
    • دوره 18, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر روش مداخله مبتنی بر روان‌شناسی مثبت‌‌گرا بر خودبخشایشگری و تاب‌‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    ناعمی, علی محمدفائقی, زهرا خاتون
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    320.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تأثیر مداخله روان‌شناسی مثبت‌‌گرا بر خودبخشایشگری و تاب‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری سبزوار انجام شد. روش: روش این پژوهش، نیمه‌ تجربی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه‌ مادران کودکان 6 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری در سبزوار در سال 1395-1396بود که  34 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (17 نفر)  و کنترل  (17 نفر) جای‌‌دهی شدند.  پس از انجام پیش‌آزمون‌، به کمک پرسشنامه‌‌های مقیاس خودبخشایشگری‌ ول، دی شی و واکینی (2008) و تاب‌آوری کونور و دیویدسون (2003)، به گروه آزمایشی طی هشت جلسه 90 دقیقه‌ای روان‌شناسی مثبت‌گرا آموزش داده شد. در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد و داده‌های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس و به کمک نرم افزار SPSS ویراست 23 تجزیه‌ و تحلیل شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که مداخله روان‌شناسی مثبت‌گرا بر خود بخشایشگری و تاب‌آوری مادران کودکان دارای ناتوانی یادگیری سبزوار تأثیر مثبت و معنا­داری داشته است (001/0P≤). نتیجه­گیری: مداخله روان‌شناسی مثبت‌گرا یک برنامه آموزشی مؤثر برای کمک به مادران کودکان دارای اختلال یادگیری است.  
    کلید واژگان
    روان‌شناسی مثبت‌گرا
    خودبخشایشگری
    تاب‌­آوری
    ناتوانی یادگیری
    تخصصي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-09-01
    1397-06-10
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار
    دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار

    شاپا
    1682-6612
    URI
    http://joec.ir/article-1-696-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/559466

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب