• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه كودكان استثنايي
    • دوره 17, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه كودكان استثنايي
    • دوره 17, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سنجش قوت ابعاد دهگانۀ رضایت زناشویی در والدین دارای کودکان اتیسم

    (ندگان)پدیدآور
    امیرافشاری, شیداافروز, غلامعلیاصغری نکاح, سیدمحسنغباری بناب, باقر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    236.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: این مطالعه با هدف سنجش قوت ابعاد دهگانۀ رضایت زناشویی در والدین کودکان دارای اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر در زمرۀ پژوهش‌های توصیفی (پس‌رویدادی) به شمار می‌آید. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه والدین دانش‌آموزان دارای اتیسم مقطع پیش‌دبستان و دبستان در سال تحصیلی 1392-1393 شهر مشهد تشکیل می‌داد. نمونه مورد مطالعه تعداد 95 زوج از این والدین بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای سنجش رضایت زناشویی والدین از پرسش‌نامه رضامندی زوجیت افروز استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس، آزمون تی و آزمون فریدمن تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان داد که بین مطلوب‌اندیشی، رفتارهای شخصی، حل مسئله، اوقات فراغت، تعامل احساسی و رضایت زناشویی کلی پدران و مادران تفاوت معناداری وجود دارد، به‌طوری‌که مادران میانگین بالاتری نسبت به پدران داشتند. همچنین بر اساس یافته‌های این مطالعه میانگین رضایت مادران و پدران بسیار پایین‌تر از حد متوسط بود. در مورد نقاط قوت رضایت نیز بالاترین رتبه هم در زنان و هم در مردان مربوط به رفتارهای شخصی بود. به‌عبارتی هم در زنان و هم در مردان این بعد از رضایت در سطح مطلوبی قرار داشت. این در حالی است که کمترین میزان رضایت در مؤلفه روش حل مسئله بود. نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌گردد برای والدین کودکان دارای اتیسم با توجه به نقاط ضعف و قوت مشخص شده بسته‌های آموزشی به صورت گام‌به‌گام برای استفاده در مراکز درمانی به منظور انجام مداخلات لازم به‌کار گرفته شود. 
    کلید واژگان
    رضایت زناشویی
    اتیسم
    تخصصي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-01-01
    1396-10-11
    ناشر
    وزارت آموزش و پرورش
    سازمان پدید آورنده
    ، گروه آموزش کودکان استثنایی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد،
    آموزش کودکان استثنایی، استاد ممتاز دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران
    دانشگاه فردوسی
    آموزش کودکان استثنایی، دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی

    شاپا
    1682-6612
    URI
    http://joec.ir/article-1-432-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/559354

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب