نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعقول, شهینfa_IR
dc.contributor.authorجلیلی, دکتر زهراfa_IR
dc.contributor.authorفرمانبر, دکتر ربیع اللهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T00:37:51Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T00:37:51Z
dc.date.available1399-08-23T00:37:51Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T00:37:51Z
dc.date.issued2018-11-01en_US
dc.date.issued1397-08-10fa_IR
dc.identifier.citationمعقول, شهین, جلیلی, دکتر زهرا, فرمانبر, دکتر ربیع الله. (1397). تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی‌ بر رفتار تغذیه‌ای بیماران دچار سکته قلبی‌. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 27(107), 54-60.fa_IR
dc.identifier.issn2008-4048
dc.identifier.issn2008-4056
dc.identifier.urihttp://journal.gums.ac.ir/article-1-1713-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/557427
dc.description.abstractچکیده مقدمه: بیماری‌های قلبی_عروقی به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده‌ی سلامت انسان‌ها و نیز مهم‌ترین عامل مرگ و میر در دنیا و ایران شناخته شده‌اند. بنابراین، بایسته به نظر می‌رسد که مداخله در جهت افزایش آگاهی مردم از عوامل خطر‌ساز این بیماری و تشدید انگیزه‌ی آنها برای کاهش این عوامل با استفاده از آموزش‌های تئوری محور صورت گیرد. هدف: تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر پایه مدل باور بهداشتی بر رفتار تغذیه‌ای بیماران دچار سکته قلبی بستری در بیمارستان‌های استان گیلان در سال‌های ۱۳۹۵-۹۶. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی تجربی از نوع کارآزمایی شاهد‌دار تصادفی بود. ۸۶ بیمار دچار سکته قلبی به طور تصادفی به دو گروه مداخله‌(۴۳) و کنترل‌(۴۳) تقسیم شدند. اطلاعات (داده‌های جمعیت‌شناختی و الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار تغذیه‌ای بیماران) با پرسشنامه محقق ساخته در دو نوبت (پیش از مداخله‌ی آموزشی و یک ماه پس از آن) برای هر دو گروه گرد‌آوری شد. پس از تعیین نیازها در چارچوب مدل اعتقاد بهداشتی، مداخله‌ آموزشی در گروه مداخله انجام شد. در گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای نشد، این بیماران تنها رهنمود روتین بیمارستان را دریافت کردند. داده‌ها با آزمون‌های آماری مناسب (آزمون کای اسکوئر، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون تی مستقل) و با استفاده از نرم‌افزار SPSS ورژن ۲۱ واکاوی شدند. نتایج: دو گروه از نظر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی ‌تفاوت معنی‌دار نداشتند. پیش از مداخله، تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره سازه‌های مختلف الگوی اعتقاد بهداشتی و آگاهی و رفتار تغذیه‌ای در بیماران دو گروه دیده نشد اما پس از مداخله تفاوت بین دو گروه معنی‌دار بود (001/0p<). نتایج، همچنین، نشانگر تفاوت معنی‌دار در مقایسه گروه مداخله پیش از دریافت آموزش و پس از آن بود (001/0p<) ولی در نتایج گروه کنترل پیش و پس از مداخله، تفاوت معنی‌دار دیده نشد (001/0p<) نتیجه‌گیری: مداخله بر پایه الگوی اعتقاد بهداشتی و با پافشاری بر آگاهی و رفتار تغذیه‌ای بیماران با سکته قلبی، تاثیر مثبت در راستای بهبود رفتار تغذیه‌ای این بیماران داشت و در پایان سبب بهبود وضعیت سلامت آنان شد.  fa_IR
dc.format.extent193
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله دانشگاه علوم پزشکی گیلانfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Guilan University of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش/ انفارکتوس قلبی/ تغذیه/ رفتار بهداشتیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی‌ بر رفتار تغذیه‌ای بیماران دچار سکته قلبی‌fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت،ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue107
dc.citation.spage54
dc.citation.epage60


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد