| dc.contributor.author | آصف زاده, سعید | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرزندی پور, مهرداد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T00:24:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T00:24:57Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T00:24:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T00:24:57Z | |
| dc.date.issued | 2005-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1383-10-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آصف زاده, سعید, فرزندی پور, مهرداد. (1383). مقایسه مدل های بهره برداری از دانش در علوم پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان, 13(52), 71-85. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-4048 | |
| dc.identifier.issn | 2008-4056 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.gums.ac.ir/article-1-647-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556708 | |
| dc.description.abstract | چکیده
مقدمه: مدیریت دانش شامل تولید ، انتشار و بهره برداری از دانش است و در سازمان های امروزین بهرهبرداری مؤثر از دانش یک چالش است. بنابراین، سؤال اساسی این است که چه راههایی انگیزه استفاده از دانش را تقویت میکند.
هدف: این مطالعه با هدف شناسایی فرآیند بهرهبرداری از دانش و مقایسه مدلهای موجود در علوم پزشکی و تحلیل عوامل مؤثر بر بهرهبرداری از دانش انجام پذیرفت.
مواد و روشها: این پژوهش مرور منظم مقالات علمی است و براساس منابع اینترنتی منتشر شده طی سالهای 2003-1997 و برخی مقالات معتبر سالهای پیشتر در مورد بهرهبرداری از دانش به بررسی زوایای بهرهبرداری از دانش و مدل های علوم پزشکی میپردازد.
نتایج: فرآیند بهرهبرداری ازدانش شامل 6 مرحله کسب، مستند سازی ، انتقال ، دریافت ، درک وتصمیم گیری است. ابعاد بهرهبرداری از دانش عبارتند از منبع انتشار، محتوا، رسانه و کاربر. متقاضیان استفاده از دانش میتوانند به ترتیب با روش استفاده ذهنی، استفاده ابزاری و یا استفاده راهبردی، مراحل بهره برداری از دانش را طی کنند. جهت بهرهبرداری علمی از دانش در علوم پزشکی، مدلهای مختلفی وجود دارد: در مقایسه هشت مدل مختلف که در این مقاله شناسایی شده است ، به این نتیجه می توان رسید که مدل کوهرد و مدل انستیتو کراس کنسر از سایر مدل ها وضعیت کامل تری دارند زیرا پنج عامل تاکید بر اصول علمی ، ارتباط با ذینفع ها ، کاربرد ، تاثیر بر جامعه و سیاستگذاری در این دو مدل ملحوظ است.
نتیجهگیری: بهرهبرداری از دانش به معنای دریافت دانش توسط گیرنده، درک آن و تأثیر بر کنش گیرنده دانش است. بهرهبرداری از دانش در علوم پزشکی مانند سایر علوم هنگامی به کاملترین سطح خود میرسد که به بهره برداری و توسعه منجر شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 243 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Guilan University of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | پزشکی | fa_IR |
| dc.subject | پژوهش | fa_IR |
| dc.subject | دانش | fa_IR |
| dc.subject | نظام های مدیریت اطلاع رسانی | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | مقایسه مدل های بهره برداری از دانش در علوم پزشکی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی کاشان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 52 | |
| dc.citation.spage | 71 | |
| dc.citation.epage | 85 | |