• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 13, شماره 52
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    • دوره 13, شماره 52
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه مدل های بهره برداری از دانش در علوم پزشکی

    (ندگان)پدیدآور
    آصف زاده, سعیدفرزندی پور, مهرداد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    243.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده مقدمه: مدیریت دانش شامل تولید ، انتشار و بهره برداری از دانش است و در سازمان های امروزین بهره‌برداری مؤثر از دانش یک چالش است. بنابراین، سؤال اساسی این است که چه راههایی انگیزه استفاده از دانش را تقویت می‌کند. هدف: این مطالعه با هدف شناسایی فرآیند بهره‌برداری از دانش و مقایسه مدل‌های موجود در علوم پزشکی و تحلیل عوامل مؤثر بر بهره‌برداری از دانش انجام پذیرفت. مواد و روش‌ها: این پژوهش مرور منظم مقالات علمی است و براساس منابع اینترنتی منتشر شده طی سال‌های 2003-1997 و برخی مقالات معتبر سال‌های پیش‌تر در مورد بهره‌برداری از دانش به بررسی زوایای بهره‌برداری از دانش و مدل های علوم پزشکی می‌پردازد. نتایج: فرآیند بهره‌برداری ازدانش شامل 6 مرحله کسب، مستند سازی ، انتقال ، دریافت ، درک وتصمیم گیری است. ابعاد بهره‌برداری از دانش عبارتند از منبع انتشار، محتوا، رسانه و کاربر. متقاضیان استفاده از دانش می‌توانند به ترتیب با روش استفاده ذهنی، استفاده ابزاری و یا استفاده راهبردی، مراحل بهره برداری از دانش را طی کنند. جهت بهره‌برداری علمی از دانش در علوم پزشکی، مدل‌های مختلفی وجود دارد: در مقایسه هشت مدل مختلف که در این مقاله شناسایی شده است ، به این نتیجه می توان رسید که مدل کوهرد و مدل انستیتو کراس کنسر از سایر مدل ها وضعیت کامل تری دارند زیرا پنج عامل تاکید بر اصول علمی ، ارتباط با ذینفع ها ، کاربرد ، تاثیر بر جامعه و سیاست‌گذاری در این دو مدل ملحوظ است. نتیجه‌گیری: بهره‌برداری از دانش به معنای دریافت دانش توسط گیرنده، درک آن و تأثیر بر کنش گیرنده دانش است. بهره‌برداری از دانش در علوم پزشکی مانند سایر علوم هنگامی به کامل‌ترین سطح خود می‌رسد که به بهره برداری و توسعه منجر شود.
    کلید واژگان
    پزشکی
    پژوهش
    دانش
    نظام های مدیریت اطلاع رسانی
    عمومى

    شماره نشریه
    52
    تاریخ نشر
    2005-01-01
    1383-10-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی گیلان
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی قزوین
    دانشگاه علوم پزشکی کاشان

    شاپا
    2008-4048
    2008-4056
    URI
    http://journal.gums.ac.ir/article-1-647-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/556708

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب