• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه هوش هیجانی و رفتار کارآفرینانه

    (ندگان)پدیدآور
    نقابی, سعیدبهادری, محمدکریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    223.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      چکیده   اهداف: در سازمان‌های بزرگ، حمایت از رفتارهای کارآفرینانه در همه سطوح سلسله- مراتبی، برای رشد عملکرد و افزایش مزیت رقابتی، موضوعی حیاتی است . هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه هوش هیجانی و رفتار کارآفرینانه کارکنان در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی بود.   روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی است که به‌روش مقطعی در سال 1390 انجام شده است. برای دستیابی به هدف مطالعه، میزان هوش هیجانی و رفتار کارآفرینانه 96 نفر از کارکنان در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی در ایران با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد ونگ و لا سنجیده شده است . روش نمونه‌گیری این پژوهش به‌صورت تصادفی و روش آماری مورد استفاده، ماتریس همبستگی اسپیرمن، آزمون من‌ویتنی و آزمون کروسکال والیس با استفاده از نرم‌افزار SPSS 17 بوده است.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که مولفه‌های هوش هیجانی شامل ارزیابی احساسی خود، ارزیابی احساسات دیگران، به‌کارگیری احساسات و تنظیم احساسات رابطه معنی‌داری با رفتار کارآفرینانه کارکنان دارند (01/0>p ) . همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که به‌ترتیب بُعد ارزیابی احساسی دیگران، تنظیم احساسات و به‌کارگیری احساسات، بیشترین اثرگذاری را در رفتار کارآفرینانه کارکنان دارند. علاوه بر این نتایج نشان داد که رفتار کارآفرینانه در بین زنان و مردان تفاوت معنی‌داری ندارد (05/0  نتیجه‌گیری: در عصر حاضر رفتار کارآفرینانه را در سازمان ‌ ها نمی‌توان نادیده گرفت. کارکنان برخوردار از سطوح بالای خصیصه هوش هیجانی، تمایل بیشتری دارند که احساساتشان را بهتر تنظیم و کنترل کنند. بنابراین رفتار بهتری در محیط کار را تجربه می‌کنند که در نتیجه، آنان را قادر می‌سازد که کارآفرینانه عمل کنند.
    کلید واژگان
    کلیدواژه ها: رفتار کارآفرینانه
    کارآفرینی سازمانی
    هوش هیجانی
    طب نظامی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2012-07-01
    1391-04-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

    شاپا
    1735-1537
    1735-7667
    URI
    http://militarymedj.ir/article-1-939-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528781

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب