کنترل غیرخطی تحمل خطای پرواز هواپیمای مسافربری در حضور خطا و شکست عملگرهای کنترلی
(ندگان)پدیدآور
نوابی, محمدروزگرد, پرستونوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
آسیبدیدگی عملگرهای کنترلی از عمده دلایل از دست رفتن کنترل هواپیما حین پرواز است. دینامیک هواپیما به شدت تحت تأثیر خطا و شکست اجزای سیستم کنترل پرواز قرار گرفته و در صورت عدم صدور فرمان کنترل اصلاحی توسط کنترلر تحمل خطا، پیامدهای نامطلوبی همچون ناپایداری و کاهش عملکرد سیستم را در پی داشته و سوانح هوایی مرگباری به وقوع خواهد پیوست. این مقاله شامل ارائه یک تکنیک کنترلی تحمل خطا مبتنی بر روش کنترل بهینه غیرخطی با استفاده از معادلهی ریکاتی وابسته به حالت است. دو سناریوی خطا و شکست شامل کاهش کارایی الویتور و از مهار خارج شدن ایلرون یک هواپیمای تجاری بزرگ مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد روش بهینه غیرخطی در مقایسه با کنترل بهینه خطی ارزیابی میشود. برای نخستین بار است که این تکنیک به عنوان روش کنترلی تحمل خطای پرواز در سطح تحقیقات داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. نتایج شبیهسازیها، اثربخشی رویکرد غیرخطی پیشنهادی را در بازیابی پایداری و حفظ مسیر پروازی به اثبات میرساند.
کلید واژگان
کنترل تحمل خطاکنترل بهینه غیرخطی
معادله ریکاتی وابسته به حالت
خطای عملگر
شکست عملگر
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2016-02-011394-11-12
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
استادیار مهندسی هوافضا -دانشکده فناوریهای نوین -دانشگاه شهید بهشتیدانشگاه شهید بهشتی، مهندسی هوافضا، دینامیک پرواز و کنترل
شاپا
1027-59402476-6909




