| dc.contributor.author | سهرابی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسدزاده, حسن | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T21:06:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T21:06:40Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T21:06:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T21:06:40Z | |
| dc.date.issued | 2024-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-06-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سهرابی, زهرا, اسدزاده, حسن. (1403). تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت, 40(2), 157-173. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1017-4133 | |
| dc.identifier.uri | http://qjoe.ir/article-1-2366-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123111 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با میانجیگری خودکارآمدی انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از همۀ دانشآموزان دختر دوره متوسطۀ دوم مدارس دولتی منطقۀ 16 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش شامل 262 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون (1990)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مکایلروی و بانتینگ (2002) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسینچاری (1391) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که مهارتهای ارتباطی بر خودکارآمدی تحصیلی (p< 0/01; β= 0/62) و سرزندگی تحصیلی (p< 0/05; β= 0/23) اثری مستقیم و معنادار دارند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میان مهارتهای ارتباطی و سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای معنادار دارد(p< 0/01; Z= 4/40). بر اساس یافتههای پژوهش و با توجه به اینکه این متغیرها از اهمیتی قابلتوجه در محیط تحصیلی برخوردارند، پیشنهاد میشود که محیط تحصیلی و آموزشی شرایطی بهتر برای بالا بردن مهارتهای ارتباطی، درگیر کردن افراد به بیان مشکلات و شرکت دادن آنها در فرایندهای تصمیمگیری فراهم کند که منجر به بالا بردن سطح خودکارآمدی آنها میشود تا در محیط تحصیلی سرزندگی بیشتر شود و در نهایت عملکرد محیط آموزشی بالاتر رود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | وزارت آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal Of Education | en_US |
| dc.subject | مهارتهای ارتباطی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | سرزندگی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 40 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 157 | |
| dc.citation.epage | 173 | |