نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسهرابی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorاسدزاده, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:06:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:06:40Z
dc.date.available1403-12-20T21:06:40Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:06:40Z
dc.date.issued2024-09-01en_US
dc.date.issued1403-06-11fa_IR
dc.identifier.citationسهرابی, زهرا, اسدزاده, حسن. (1403). تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلی. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت, 40(2), 157-173.fa_IR
dc.identifier.issn1017-4133
dc.identifier.urihttp://qjoe.ir/article-1-2366-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123111
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف تبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با میانجیگری خودکارآمدی انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از همۀ دانش‌­آموزان دختر دوره متوسطۀ دوم مدارس دولتی منطقۀ 16 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 97-1396 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش شامل 262 دانش‌آموز بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ها پاسخ دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون (1990)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مک‌­ایلروی و بانتینگ (2002) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی­‌زاده و حسین­‌چاری (1391) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده­‌ها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تجزیه‌وتحلیل داده‌­ها نشان داد که مهارتهای ارتباطی بر خودکارآمدی تحصیلی (p< 0/01; β= 0/62) و سرزندگی تحصیلی (p< 0/05; β= 0/23) اثری مستقیم و معنادار دارند. نتایج نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی در رابطه میان مهارتهای ارتباطی و سرزندگی تحصیلی نقش واسطه‌­ای معنادار دارد(p< 0/01; Z= 4/40).  بر اساس یافته‌های پژوهش و با توجه به اینکه این متغیرها از اهمیتی قابل­‌توجه در محیط تحصیلی برخوردارند، پیشنهاد می‌شود که محیط تحصیلی و آموزشی شرایطی بهتر برای بالا بردن مهارتهای ارتباطی، درگیر کردن افراد به بیان مشکلات و شرکت دادن آنها در فرایندهای تصمیم‌گیری فراهم کند که منجر به بالا بردن سطح خودکارآمدی آنها می‌شود تا در محیط تحصیلی سرزندگی بیشتر شود و در نهایت عملکرد محیط آموزشی بالاتر رود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت آموزش و پرورشfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیتfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Journal Of Educationen_US
dc.subjectمهارتهای ارتباطیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدی تحصیلیfa_IR
dc.subjectسرزندگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleتبیین سرزندگی تحصیلی بر اساس مهارتهای ارتباطی با نقش واسطه ای خودکارآمدی تحصیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume40
dc.citation.issue2
dc.citation.spage157
dc.citation.epage173


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد