مطالعه عددی و آزمایشگاهی رفتار خمشی صفحات دوقطبی کامپوزیتی پیل سوختی پلیمری
(ندگان)پدیدآور
امامی, لیلابرزگری, محمد مهدیزمانی, محمد رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیلهای سوختی پلیمری بهعنوان مولد انرژی، انرژی شیمیایی سوخت را به صورت مستقیم به انرژی الکتریکی تبدیل مینماید. از اجزای مهم پیلهای سوختی پلیمری، صفحات دوقطبی هستند که نقش توزیع سوخت و اکسیدان و تسهیل مدیریت آب در داخل سلول و انتقال جریان الکتریکی را بر عهده دارند. در این پژوهش، نحوهی شکست صفحات دوقطبی کامپوزیتی پایه گرافیت پیلهای سوختی پلیمری تحت اثر بارهای خمشی به روش تجربی و عددی مورد بررسی قرار گرفت. صفحات دوقطبی کامپوزیتی ساده و دارای سوراخ با رویکرد تعیین پایداری خمشی تحت بار استاتیکی آزمایش و شبیه-سازی شد. در تحلیل عددی، شبیهسازی مکانیکی به کمک روش اجزای محدود و با استفاده از نرمافزار آباکوس بکار گرفته شد. در ادامه، پس از ساخت نمونههای آزمایشگاهی، آزمون تجربی خمش سهنقطهای بر روی آنها با هدف صحهگذاری نتایج شبیهسازی انجام شد. در پایان، نتایج تحلیلهای عددی و تجربی رفتار خمشی صفحات دوقطبی کامپوزیتی با یکدیگر مقایسه شد. مقایسه نتایج تحلیلهای عددی و تجربی نشان داد که نتایج این دو روش انطباق قابل قبولی با یکدیگر داشتهاند. علاوه بر این، وجود درصد گرافیت بالا و همچنین شکنندگی بالا موجب تضعیف جسم شده و تیرهایی از این جنس افزایش خیز نمونه را در پی داشته که این مسئله تنها به علت پیوند مولکولی گرافیت رخ میدهد که باعث سُر خوردن گرافیت میشود.
کلید واژگان
پیل سوختی پلیمریصفحات دوقطبی کامپوزیتی
خمش سه نقطه ای
شبیه سازی اجزای محدود
تحلیل تجربی
پیل های سوختی
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2023-10-231402-08-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوریهای ساخت، تهران، ایراندانشگاه صنعتی مالک اشتر، پژوهشکده علوم و فناوری شمال، فریدونکنار، ایران
دانشگاه صنعتی مالک اشتر، مجتمع دانشگاهی مواد و فناوریهای ساخت، تهران، ایران
شاپا
2008-60322476-3446




