روشی کاربردی برای کنترل مسیر ربات موازی بر پایۀ سطح لغزش با ضرایب تنظیم شوندۀ فازی
(ندگان)پدیدآور
تاران, بابکبرغندان, مصطفیپیر محمدی, علی اکبرمبین, صالحنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بازوهای ماهر موازی به دلایلی مانند دقت و صلبیت بالا، سرعت و شتاب زیاد و در مقابل، اینرسی پایین مورد توجه صنایع مختلف قرار دارند. کنترل این نوع سیستمها به دلیل داشتن دینامیک پیچیده و غیرخطی با چالشهایی مواجه است. از میان روشهای متعدد کنترل مسیر رباتها، روشهای گشتاور محاسبه شده و کنترل مد لغزشی از روشهای معروفی هستند که پیشنهاد میشوند. اما در کاربردهای عملی وقتی که سرعت ربات افزایش مییابد، تنظیم ضرایب کنترل کننده بسیار مشکل و وابسته به شرایط کاری ربات است و ربات نمیتواند با ضرایب ثابت و از پیش تعیین شده و تحت هر شرایطی به درستی کار کند. نوع مسیر، سرعت ربات در طول مسیر، شرایط اولیۀ عملگر نهایی ربات نسبت به مسیر و حتی سرعت نمونه برداری دادهها، از جمله عواملی هستند که با تغییر آنها، کنترلکننده دقت خود را از دست میدهد و در نتیجه لزوم باز طراحی و تغییر ضرایب کنترلکننده احساس میگردد. در این مقاله اشکالات این دو روش برای بکارگیری عملی روی یک ربات پنج بازویی موازی بررسی شده و سپس روشی ارائه شدهاست که بر مبنای روش کنترل مد لغزشی عمل میکند و به روش فازی ضرایب و بهرههای کنترلکننده، تنظیم میشوند. عملکرد این روش به دو شکل مدلسازی در نرم افزار MATLAB و پیادهسازی بر روی ربات موازی صفحهای به صورت آزمایشگاهی بررسی و با سایر روشها مقایسه شده است.
کلید واژگان
کنترل مد لغزشیکنترل فازی
دینامیک ربات موازی صفحهای
تنظیم برخط ضرایب کنترل
کنترل مقاوم
طراحی و کنترل رباتها و مکانیزم ها
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2023-04-211402-02-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسگروه مکانیک، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجان
زنجان*مهندسی مکانیک
گروه برق- کنترل،دانشگاه زنجان
شاپا
2008-60322476-3446
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
کنترل هماهنگ ردیابی مسیر حرکت خودرو الکتریکی موتور در چرخ با پیادهسازی کنترل مقاوم و کنترل بهینه
قماشی, محمد امین؛ کاظمی, رضا (دانشگاه سمنان, 2025-03-21)هدف از این پژوهش توسعه یک سیستم الگوریتم یکپارچه جهت ردیابی مسیر حرکت خودرو در سناریوی تعویض خط دوگانه با شرایط بحرانی میباشد. سیستم کنترل پیشنهادی شامل دولایه میباشد. لایه اول وظیفه کنترل حرکت خودرو را بر عهده دارد و ...
-
مقایسه عملکرد کنترل کننده های سنتی و کنترل کننده های مبتنی بر مدل برای کنترل دمای یک راکتور پلیمریزاسیون تکباری
محمد شاهرخی؛ محمود پروازی نیا (دانشگاه صنعتی اصفهان, 1993-07-01)در این مقاله عملکرد کنترل کننده های مبتنی بر مدل با کنترل کننده سنتی PID به منظور کنترل دمای یک رآکتور پلیمریزاسیون تکباری از طریق مشابه سازی کامپیوتری مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که کنترل کننده های مبتنی بر مدل از ...
-
مدلسازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن بهوسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطی
نوابی, محمد؛ داوودی, علی (دانشگاه تربیت مدرس, 2019-09-01)تلاطم سوخت یکی از مهمترین عوامل در برهمخوردن وضعیت فضاپیما از حالت مطلوب در مانور مداری است. بنابراین کنترل این پدیده از اساسیترین مسائل در کنترل وضعیت به حساب میآید. دو نوع روش کنترلی فعال و غیرفعال برای کنترل تلاطم ...




