| dc.contributor.author | صدقی, امید | fa_IR |
| dc.contributor.author | ساداتی, سید حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمی, جلال | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-04-20T18:24:08Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-07-11T18:24:09Z | |
| dc.date.available | 1402-04-20T18:24:08Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-07-11T18:24:09Z | |
| dc.date.issued | 2022-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2021-08-14 | en_US |
| dc.date.submitted | 1400-05-23 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صدقی, امید, ساداتی, سید حسین, کریمی, جلال. (1401). طراحی کنترلکننده تحملپذیر خطا در سیستم کنترل پرواز. مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر), 54(10), 2297-2314. doi: 10.22060/mej.2022.20400.7228 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-6032 | |
| dc.identifier.issn | 2476-3446 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.20400.7228 | |
| dc.identifier.uri | https://mej.aut.ac.ir/article_4983.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1005048 | |
| dc.description.abstract | در تحقیق حاضر، راهکاری برای طراحی سیستم کنترل کننده تحملپذیر خطا با استفاده از ترکیب شبکه عصبی-تطبیقی و گام به عقب ارائه شده است. بروز هرگونه اشکالی در سیستم کنترل پرواز ممکن است باعث بروزمشکلی جبرانناپذیر گردد. بصورت معمول یک سیستم با قابلیت اطمینان بالا به همراه نیروی تصمیمگیری انسانی برای جلوگیری از بروز چنین خطاهایی و یا اصلاح آنها در یک جسم پرنده مورد استفاده قرار میگیرد. طراحی سیستم کنترل کنندهی تحملپذیر خطا به منظور مقابله با انواع مختلفی از خطاهایی که در سیستم امکان وقوع دارند، صورت میپذیرد. سیستمهای کنترلی تحملپذیر خطا به دو بخش اصلی تقسیم میشوند. بخش اول مرحله تشخیص و جداسازی خطا (FDI) و بخش دوم مرحله طراحی سیستم کنترل برای غلبه بر آثار خطای بوجود آمده در سیستم، بسته به نوع خطا و مکان خطا اعم از سنسور، عملگر یا اجزا، سیستم کنترلی بایستی توانایی از بین بردن اثرات آن خطا را داشته باشد. در این مقاله در مرحله تشخیص و شناسایی خطا از یک مشاهدهگر عصبی-تطبیقی و در مرحله طراحی کنترل کننده از روش گام به عقب استفاده شده است. در انتها ، نتایج شبیه سازی با معادلات شش درجه آزادی غیر خطی برای مدل هواپیمای F-18 نشان داده میشوند تا تاثیر قانون کنترل پیشنهاد شده اثبات شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1032 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه صنعتی امیر کبیر | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک امیرکبیر (امیرکبیر) | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22060/mej.2022.20400.7228 | |
| dc.subject | سیستم کنترل تحملپذیر خطا | fa_IR |
| dc.subject | تشخیص و جداسازی خطا | fa_IR |
| dc.subject | مشاهدهگر | fa_IR |
| dc.subject | شبکههای عصبی | fa_IR |
| dc.subject | کنترل تطبیقی | fa_IR |
| dc.subject | کنترل سیستمهای دینامیکی | fa_IR |
| dc.title | طراحی کنترلکننده تحملپذیر خطا در سیستم کنترل پرواز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 54 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 2297 | |
| dc.citation.epage | 2314 | |