طراحی کنترلکننده تحملپذیر خطا در سیستم کنترل پرواز
(ندگان)پدیدآور
صدقی, امیدساداتی, سید حسینکریمی, جلالنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در تحقیق حاضر، راهکاری برای طراحی سیستم کنترل کننده تحملپذیر خطا با استفاده از ترکیب شبکه عصبی-تطبیقی و گام به عقب ارائه شده است. بروز هرگونه اشکالی در سیستم کنترل پرواز ممکن است باعث بروزمشکلی جبرانناپذیر گردد. بصورت معمول یک سیستم با قابلیت اطمینان بالا به همراه نیروی تصمیمگیری انسانی برای جلوگیری از بروز چنین خطاهایی و یا اصلاح آنها در یک جسم پرنده مورد استفاده قرار میگیرد. طراحی سیستم کنترل کنندهی تحملپذیر خطا به منظور مقابله با انواع مختلفی از خطاهایی که در سیستم امکان وقوع دارند، صورت میپذیرد. سیستمهای کنترلی تحملپذیر خطا به دو بخش اصلی تقسیم میشوند. بخش اول مرحله تشخیص و جداسازی خطا (FDI) و بخش دوم مرحله طراحی سیستم کنترل برای غلبه بر آثار خطای بوجود آمده در سیستم، بسته به نوع خطا و مکان خطا اعم از سنسور، عملگر یا اجزا، سیستم کنترلی بایستی توانایی از بین بردن اثرات آن خطا را داشته باشد. در این مقاله در مرحله تشخیص و شناسایی خطا از یک مشاهدهگر عصبی-تطبیقی و در مرحله طراحی کنترل کننده از روش گام به عقب استفاده شده است. در انتها ، نتایج شبیه سازی با معادلات شش درجه آزادی غیر خطی برای مدل هواپیمای F-18 نشان داده میشوند تا تاثیر قانون کنترل پیشنهاد شده اثبات شود.
کلید واژگان
سیستم کنترل تحملپذیر خطاتشخیص و جداسازی خطا
مشاهدهگر
شبکههای عصبی
کنترل تطبیقی
کنترل سیستمهای دینامیکی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2022-12-221401-10-01
ناشر
دانشگاه صنعتی امیر کبیرسازمان پدید آورنده
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانمجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
شاپا
2008-60322476-3446
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
کنترل هماهنگ ردیابی مسیر حرکت خودرو الکتریکی موتور در چرخ با پیادهسازی کنترل مقاوم و کنترل بهینه
قماشی, محمد امین؛ کاظمی, رضا (دانشگاه سمنان, 2025-03-21)هدف از این پژوهش توسعه یک سیستم الگوریتم یکپارچه جهت ردیابی مسیر حرکت خودرو در سناریوی تعویض خط دوگانه با شرایط بحرانی میباشد. سیستم کنترل پیشنهادی شامل دولایه میباشد. لایه اول وظیفه کنترل حرکت خودرو را بر عهده دارد و ...
-
مقایسه عملکرد کنترل کننده های سنتی و کنترل کننده های مبتنی بر مدل برای کنترل دمای یک راکتور پلیمریزاسیون تکباری
محمد شاهرخی؛ محمود پروازی نیا (دانشگاه صنعتی اصفهان, 1993-07-01)در این مقاله عملکرد کنترل کننده های مبتنی بر مدل با کنترل کننده سنتی PID به منظور کنترل دمای یک رآکتور پلیمریزاسیون تکباری از طریق مشابه سازی کامپیوتری مقایسه شده است. نتایج نشان می دهد که کنترل کننده های مبتنی بر مدل از ...
-
مدلسازی تلاطم سوخت در یک فضاپیما و کنترل آن بهوسیله روش کنترل فعال با استفاده از کنترل غیرخطی
نوابی, محمد؛ داوودی, علی (دانشگاه تربیت مدرس, 2019-09-01)تلاطم سوخت یکی از مهمترین عوامل در برهمخوردن وضعیت فضاپیما از حالت مطلوب در مانور مداری است. بنابراین کنترل این پدیده از اساسیترین مسائل در کنترل وضعیت به حساب میآید. دو نوع روش کنترلی فعال و غیرفعال برای کنترل تلاطم ...




