بررسی رابطه مهارتهای معلمی در ارزشیابی کیفی درس ریاضی با اضطراب ریاضی، اهمال کاری تحصیلی و سبک تفکر دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
حسینی, مسعودتهرانیان, ابوالفضلبهزادی, محمد حسنعلم الهدایی, سید حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی رابطه مهارتهای معلمی در ارزشیابی کیفی درس ریاضی با اضطراب ریاضی، اهمال کاری تحصیلی و سبک تفکر دانش آموزان بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی همبستگی است.روشکار: جامعه آماری پژوهش، معلمان و دانش آموزان پایه ششم شهر مشهد در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۹۸ بودند که از بین آنها 120 معلم و ۲۰۰ دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس با لحاظ کردن ملاکهای ورود و خروج از پژوهش انتخاب شدند و با پرسشنامههای پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودارها و...) و استنباطی (همبستگی و رگرسیون برای بررسی رابطههای بین متغیرها) توسط نرم افزار آماری spss-22 انجام گردید.نتایج: نتایج نشان داد که مهارتهای معلمی در ارزشیابی کیفی رابطه منفی با اضطراب ریاضی و اهمال کاری تحصیلی داشت، همچنین رابطه مثبتی بین مهارتهای معلمی در ارزشیابی کیفی با سبکهای تفکر دانش آموزان وجود داشت. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که مهارتهای معلمی در ارزشیابی کیفی توانایی معناداری برای پیش بینی اضطراب ریاضی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان داشت.نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد می شود که اقدامات لازم برای افزایش مهارت ارزشیابی کیفی معلمان در جهت بهبود بازده تحصیلی و علمکرد دانش آموزان انجام گیرد.
کلید واژگان
مهارتهای معلمیارزشیابی کیفی
ریاضی
اضطراب ریاضی
اهمال کاری تحصیلی
سبک تفکر
دانش آموزان
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2022-05-221401-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری آموزش ریاضی، گروه ریاضی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد، گروه ریاضی، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.(نویسنده مسئول)
دانشیار، گروه آمار، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استاد، گروه ریاضی کاربردی، آموزش ریاضی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران




