آموزش رفتارهای حفاظتی و پیشگیرانه از COVID-19 بر پاسخ های درک شده و پاسخ های رفتاری در دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
یونسی ماله, معصومهمیرهاشمی, مالککرد, بهمنباقری, نسریننوع مدرک
Textپژوهشي(توصیفی- تحلیلی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیش زمینه و هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش رفتارهای حفاظتی و پیشگیرانه در برابر کووید-19 بر پاسخهای درک شده و پاسخهای رفتاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی، پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بود که از بین آنها 24 نفر به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه گمارده شدند. ابزار تحقیق شامل مقیاسی بر اساس نظریه انگیزش حفاظتی لیدی و ارمورد (2001) بود. مداخله آموزش رفتار حفاظتی و پیشگیرانه در 8 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش انجام شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه 26 و با استفاده از تحلیل واریانس یک طرفه و تحلیل کوواریانس برای بررسی برابری میانگین ها در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج کوواریانس نشان داد که آموزش رفتارهای حفاظتی و پیشگیرانه از کووید-19 بر پاسخهای درک شده و پاسخهای رفتاری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری بهطور معنیداری مؤثر است (001/0 > P).
نتیجه گیری: آموزش رفتارهای حفاظتی و پیشگیرانه در برابر کووید-19 در ایجاد انگیزه حفاظت به ویژه در متغیرهای پاسخ های درک شده و پاسخ های رفتاری معنادار مؤثر است و با توجه به اثربخشی این روش، می توان از نتایج آن در تحقیقات آتی استفاده کرد.
کلید واژگان
آموزش رفتار حفاظتی و پیشگیرانهکووید-19
پاسخهای درک شده
پاسخهای رفتاری
عمومى
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ارومیهسازمان پدید آورنده
دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران.
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مهاباد، کردستان، ایران.
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایران




