نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorباقری شیخانگفشه, فرزینfa_IR
dc.contributor.authorفتحی آشتیانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorصوابی نیری, وحیدfa_IR
dc.contributor.authorسرلک, نیلوفرfa_IR
dc.contributor.authorدلداری علمداری, مهدیهfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-02T00:55:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-23T00:55:21Z
dc.date.available1402-04-02T00:55:18Zfa_IR
dc.date.available2023-06-23T00:55:21Z
dc.date.issued2022-10-01en_US
dc.date.issued1401-07-09fa_IR
dc.identifier.citationباقری شیخانگفشه, فرزین, فتحی آشتیانی, علی, صوابی نیری, وحید, سرلک, نیلوفر, دلداری علمداری, مهدیه. (1401). مقایسه استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان‌شناختی در پرستاران با و بدون ابتلا به کووید-19. نشریه پرستاری ایران, 35(138), 346-359. doi: 10.32598/ijn.35.138.2862.2fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.138.2862.2
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3506-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/992943
dc.description.abstractزمینه و هدف ابتلا به کووید-19 پیامدهای روان‌شناختی و اجتماعی زیادی را برای مردم جهان به‌ویژه کادر درمانی بیمارستان‌ها ایجاد کرده است که اگر به آن‌ها توجه نشود، پیامدهای جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد. تمامی این عوامل باعث شد تا پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان‌شناختی در پرستاران با و بدون ابتلا به کووید-19 بپردازد. روش بررسی روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی ‌مقایسه‌ای بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل تمامی پرستاران زن و مرد بیمارستان‌های غیردولتی شهر تهران در مرداد تا مهرماه سال 1400 بود. 220 پرستار (۱۱۰ پرستار بدون ابتلا به کووید-۱۹ و ۱۱۰ پرستار با ابتلا به کووید-۱۹) به‌صورت داوطلبانه از طریق فراخوان اینترنتی (واتساپ و اینستاگرام) در پژوهش شرکت کردند. پرستاران به پرسش‌نامه‌های استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان‌شناختی پاسخ دادند. پرسش‌نامه‌ها عبارت بودند از مقیاس می سی سی پی برای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، پرسش‌نامه فرسودگی شغلی مزلاچ و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس بود. درانتها تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تک‌متغیره با نسخه 16 نرم‌افزار SPSS انجام شد.  یافته‌ها نتایج به‌دست‌آمده حاکی از آن بود که بین 2 گروه تفاوت معنا‌داری (0/05>P) ازنظر استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان‌شناختی وجود دارد. پرستارانی که مبتلا به کووید-19 شده بودند، نمرات بیشتری در استرس پس از ضربه (P<0/001 و F=96/38)، خستگی عاطفی (P<0/001 و F=12/45)، مسخ شخصیت (P<0/001 و F=15/49)، افسردگی (P<0/001 و F=92/97)، اضطراب (P<0/001 و F=37/94) و استرس (P<0/001 و F=47/6) کسب کردند. همچنین پرستارانی که مبتلا به کووید-19 نشده بودند، نمرات بیشتری در کفایت شخصی کسب کردند. نتیجه‌گیری درمجموع یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد پرستارانی که سابقه ابتلا به کووید-19 داشتند، در مقایسه با سایر پرستاران ازنظر سلامت روان‌شناختی در وضعیت خوبی قرار نداشتند. در تبیین این نتایج می‌توان گفت افرادی که یک‌بار سابقه ابتلا به کووید-19 داشتند، به‌علت اینکه ازنظر جسمانی، شناختی و اجتماعی شرایطی را تجربه کردند که پیش از این با آن روبه‌رو نشده بودند، به همین دلیل باید اقداماتی در جهت شناسایی و ارائه درمان‌های روان‌شناختی برای ارتقای سلامت روانی پرستاران آسیب‌پذیر اتخاذ کرد.fa_IR
dc.format.extent6245
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.138.2862.2
dc.subjectکووید-19fa_IR
dc.subjectاسترس پس از ضربهfa_IR
dc.subjectفرسودگی شغلیfa_IR
dc.subjectپریشانی روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleمقایسه استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روان‌شناختی در پرستاران با و بدون ابتلا به کووید-19fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله(عج)، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.fa_IR
dc.citation.volume35
dc.citation.issue138
dc.citation.spage346
dc.citation.epage359
nlai.contributor.orcid0009-0003-2985-4237


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد