مقایسه استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روانشناختی در پرستاران با و بدون ابتلا به کووید-19
(ندگان)پدیدآور
باقری شیخانگفشه, فرزینفتحی آشتیانی, علیصوابی نیری, وحیدسرلک, نیلوفردلداری علمداری, مهدیهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف ابتلا به کووید-19 پیامدهای روانشناختی و اجتماعی زیادی را برای مردم جهان بهویژه کادر درمانی بیمارستانها ایجاد کرده است که اگر به آنها توجه نشود، پیامدهای جبرانناپذیری را به وجود میآورد. تمامی این عوامل باعث شد تا پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روانشناختی در پرستاران با و بدون ابتلا به کووید-19 بپردازد.
روش بررسی روش این پژوهش توصیفی از نوع علّی مقایسهای بود. جامعه آماری مطالعه حاضر شامل تمامی پرستاران زن و مرد بیمارستانهای غیردولتی شهر تهران در مرداد تا مهرماه سال 1400 بود. 220 پرستار (۱۱۰ پرستار بدون ابتلا به کووید-۱۹ و ۱۱۰ پرستار با ابتلا به کووید-۱۹) بهصورت داوطلبانه از طریق فراخوان اینترنتی (واتساپ و اینستاگرام) در پژوهش شرکت کردند. پرستاران به پرسشنامههای استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روانشناختی پاسخ دادند. پرسشنامهها عبارت بودند از مقیاس می سی سی پی برای اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مزلاچ و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس بود. درانتها تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تکمتغیره با نسخه 16 نرمافزار SPSS انجام شد.
یافتهها نتایج بهدستآمده حاکی از آن بود که بین 2 گروه تفاوت معناداری (0/05>P) ازنظر استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روانشناختی وجود دارد. پرستارانی که مبتلا به کووید-19 شده بودند، نمرات بیشتری در استرس پس از ضربه (PP) ازنظر استرس پس از ضربه، فرسودگی شغلی و پریشانی روانشناختی وجود دارد. پرستارانی که مبتلا به کووید-19 شده بودند، نمرات بیشتری در استرس پس از ضربه (P
کلید واژگان
کووید-19استرس پس از ضربه
فرسودگی شغلی
پریشانی روانشناختی
پرستاران
پرستاری
شماره نشریه
138تاریخ نشر
2022-10-011401-07-09
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علومپزشکی بقیهالله(عج)، تهران، ایران.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، پردیس تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
شاپا
2008-59232008-5931




