نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی قزلجه, طاهرهfa_IR
dc.contributor.authorصمدی بیرام, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorعمرانی, صغریfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-02T00:26:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-23T00:26:31Z
dc.date.available1402-04-02T00:26:27Zfa_IR
dc.date.available2023-06-23T00:26:31Z
dc.date.issued2022-06-01en_US
dc.date.issued1401-03-11fa_IR
dc.identifier.citationنجفی قزلجه, طاهره, صمدی بیرام, زهره, عمرانی, صغری, حقانی, شیما. (1401). اثربخشی یادگیری الکترونیک مرتبط با ایمنی بیماران بر شایستگی پرستاران بخش‌های ویژه: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران, 35(136), 162-177. doi: 10.32598/ijn.35.2.2769fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.2.2769
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3258-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/992930
dc.description.abstractزمینه و هدف: حفظ ایمنی بیمار یکی از وظایف حرفه‌ایی و اخلاقی تمام ارائه دهندگان خدمات سلامت می‌باشد. پرستاران به‌عنوان بزرگترین گروه حرفه‌ای نظام سلامت، دارای نیروی بالقوه و قابل‌توجهی در اثرگذاری بر کیفیت مراقبت‌های بهداشتی درمانی هستند و شایستگی آن‌ها در مورد ایمنی بیمار برای اطمینان از مراقبت با کیفیت بالا و ایمن ضروری است. آموزش نقش بسیار مهمی در بهبود ایمنی و ارائه مراقبت‌های بهداشتی و پرستاری با کیفیت بالا دارد. باتوجه‌به اینکه شیوع کووید-19 و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی امکان برگزاری کلاس‌های چهره‌به‌چهره (به‌دلیل مسری بودن این ویروس) وجود ندارد، بنابراین یادگیری الکترونیکی، گزینه‌ای ارزشمند در دوران همه‌گیری است. مطالعه حاضر با هدف «ارزشیابی اثر یادگیری الکترونیک درزمینه ایمنی بیمار بر شایستگی پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه» انجام شد روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش ارزشیابی از نوع ارزیابی مبتنی‌بر نتایج است که به‌صورت یک گروهی از نوع پیش آزمون- پس آزمون در سال 1399 در شهر تهران انجام شد. شرکت‌کنندگان 50 پرستار شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه بودند که به‌روش طبقه‌ای متناسب با تعداد پرستاران از بخش‌های مراقبت‌ویژه (بخش مراقبت‌های ویژه تنفسی و قلبی) در مراکز آموزشی-درمانی حضرت رسول اکرم و فیروزگر وابسته به دانشگاه علوم‌پزشکی ایران انتخاب شدند. محتوای الکترونیکی با استفاده از دستورالعمل‌های بالینی و محتواهای موجود تهیه شد و شامل مطالبی در مورد 1. ایمنی بیمار و شاخص‌های آن (خطاهای دارویی، هموویژلانس، زخم‌های فشاری، سقوط، پیشگیری و کنترل عفونت‌های بیمارستانی، بهداشت دست، شست‌وشو و ضدعقونی سطوح و ابزار، مدیریت پسماندها)، 2. فرهنگ ایمنی بیمار، 3. تأثیر عوامل انسانی و کار تیمی در بروز خطا، 4. اهمیت ارتباط با بیماران قبل و پس از وقوع خطا و بازخورد مناسب در برابر خطا، 5. بررسی علل ریشه‌ای بروز خطا، 6. تحلیل فعالیت پس از یک حادثه نامطلوب، 7. مدیریت خطر که با استفاده از نرم‌افزار استوری لاین تهیه شدند. محتوای یادگیری الکترونیک ازطریق شبکه اجتماعی تلگرام در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. قبل و 3 ماه بعد از مداخله، داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه خود ارزشیابی شایستگی در ایمنی بیمار برای دانشجویان پرستاری جمع‌آوری شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تی زوجی، در نرم افزار  SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین نمرات آگاهی (3/28±21/75)، نگرش (4/19±61/52) و مهارت (53/7±84/66) پس از مداخله به‌طور معناداری بیشتر از قبل از مداخله بود (0/001 نتیجه‌گیری: براساس نتایج پژوهش، آموزش الکترونیکی باعث افزایش دانش، مهارت و نگرش مطلوب و در نهایت ارتقای شایستگی پرستاران درزمینه ایمنی بیمار می‌شود. مدیران پرستاری با‌توجه‌به اثربخشی آموزش الکترونیکی به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر می‌توانند از این روش برای اجرای دوره‌های آموزش ضمن خدمت و بازآموزی آشنایی با مفاهیم ایمنی استفاده کنند. بنابراین استفاده از این روش یادگیری در پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه مخصوصاًَ در بحران‌های همه‌گیری مانند کووید-19 توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent6387
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.2.2769
dc.subjectشایستگیfa_IR
dc.subjectایمنی بیمارfa_IR
dc.subjectمحتوای الکترونیکیfa_IR
dc.subjectیادگیری الکترونیکfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectبخش مراقبت ویژهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleاثربخشی یادگیری الکترونیک مرتبط با ایمنی بیماران بر شایستگی پرستاران بخش‌های ویژه: یک مطالعه نیمه تجربیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentبرنامه‌ریزی آموزش از راه دور، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume35
dc.citation.issue136
dc.citation.spage162
dc.citation.epage177


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد