نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهزادی, هاجرfa_IR
dc.contributor.authorبریم نژاد, لیلیfa_IR
dc.contributor.authorمردانی, مرجانfa_IR
dc.contributor.authorحقانی, شیماfa_IR
dc.date.accessioned1402-04-02T00:19:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-23T00:19:48Z
dc.date.available1402-04-02T00:19:45Zfa_IR
dc.date.available2023-06-23T00:19:48Z
dc.date.issued2022-06-01en_US
dc.date.issued1401-03-11fa_IR
dc.identifier.citationبهزادی, هاجر, بریم نژاد, لیلی, مردانی, مرجان, حقانی, شیما. (1401). ارزشیابی اثر آموزش مبتنی بر شبکه مجازی بر تاب‌آوری و بار مراقبتی والدین کودکان مبتلابه سرطان. نشریه پرستاری ایران, 35(136), 118-133. doi: 10.32598/ijn.35.2.247.4fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.2.247.4
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3369-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/992927
dc.description.abstractزمینه و هدف: اکثر والدین کودکان مبتلابه سرطان بارمراقبتی را تجربه می‌کنند. از طرفی افزایش تاب­‌آوری خانواده می‌­تواند سطح بارمراقبتی را کاهش دهد. هدف اصلی این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش مبتنی‌بر شبکه مجازی بر تاب­‌آوری و بار مراقبتی والدین کودکان مبتلابه سرطان است.  روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون تک‌گروهی بود. 50 نفر از والدین کودکانی که به مراکز منتخب مراجعه می‌کردند، به روش نمونه‌گیری مستمر، انتخاب شدند. بازه زمانی نمونه‌گیری از مهر تا اسفند 1399 بود. ابزار گردآوری داده‌ها، شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، مقیاس تاب‌آوری و مقیاس بار مراقبتی بود. آموزش تاب­‌آوری به‌مدت 4 هفته ازطریق یک شبکه اجتماعی مجازی برگزار شد. یک ماه پس از انجام مداخله، پس‌­آزمون گرفته شد. تحلیل داده­‌ها بااستفاده‌از آمار توصیفی و استنباطی (تی زوجی) در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ انجام شد. یافته‌ها: میانگین تاب‌آوری قبل از مداخله 21/84±50/32 و بعد از مداخله 9/16±78/24 نشان‌دهنده افزایش معنادار میانگین نمره کسب‌شده بعد از مداخله بود (0/001>P). همچنین میانگین بارمراقبتی کل قبل از مداخله(18/17±57/18) و بعد از مداخله (7/45±24/02) نشان‌دهنده کاهش معنادار میانگین نمره کسب شده بعد از مداخله بود (0/001>P).  نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی مبتنی‌بر شبکه مجازی باعث افزایش تاب‌آوری والدین کودکان مبتلابه سرطان می­‌شود. کاربرد برنامه‌­های آموزشی مبتنی‌بر شبکه‌های اجتماعی که قابلیت اجرایی بالایی دارند، به‌منظور افزایش تاب‌آوری و کاهش بار مراقبتی  والدین و به‌ویژه والدین کودکان مبتلابه سرطان، باید مدنظر مدیران پرستاری قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent6098
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.32598/ijn.35.2.247.4
dc.subjectآموزش مجازیfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectبار مراقبتیfa_IR
dc.subjectوالدینfa_IR
dc.subjectسرطان کودکانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleارزشیابی اثر آموزش مبتنی بر شبکه مجازی بر تاب‌آوری و بار مراقبتی والدین کودکان مبتلابه سرطانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume35
dc.citation.issue136
dc.citation.spage118
dc.citation.epage133


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد