نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشرافتی, رزیتاfa_IR
dc.contributor.authorپیرانی, ذبیحfa_IR
dc.contributor.authorزنگنه, فیروزهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T10:10:26Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T10:10:28Z
dc.date.available1402-03-27T10:10:26Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T10:10:28Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationشرافتی, رزیتا, پیرانی, ذبیح, زنگنه, فیروزه. (1401). طراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصب‌شناختی با میانجی‌گری سرمایه‌های روان‌شناختی در دانش‌آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 222-232.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7745-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988903
dc.description.abstractزمینه و هدف: زورگویی در دانش آموزان بر عوامل مرتبط با روان شناختی اثر منفی دارد لذا این پژوهش با هدف طراحی مدل گرایش به قلدری بر اساس عملکرد عصب­شناختی با میانجی­گری سرمایه­های روان‌شناختی در دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول منطقه ۵ تهران صورت گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 560 دانش‌آموز پسر متوسطه اول در پایه نهم در 28 مدرسه غیرانتفاعی منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. 240 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه‌ای دو مرحله‌ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه قلدری ایلینویز (2001)، پرسشنامه عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013)، پرسشنامه سرمایه‌های روان‌شناختی (2007) بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از نرم افزار SPSS22 و Amose 23 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ضریب مسیر عملکرد عصب­شناختی(41/0 - =β، 001/0 =p)، سرمایه روان­شناختی (39/0 - =β، 001/0 =p) به گرایش به قلدری معنی‌دار می‌باشد. همچنین ارتباط غیر مستقیم عملکرد عصب­شناختی به گرایش به قلدری از طریق سرمایه روان­شناختی با 37/0β=- در سطح معنی­داری 01/0≥p معنی­دار است. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که با شناسایی و بهبود فرایندهای عصب روانشناختی در دانش­آموزان هم­راستا با آموزش مدیریت والدین و فراهم آوردن محیطی غنی برای دانش­آموزان، می­توان به طور کلی در پیشگیری از گرایش به قلدری گام موثری برداشت.  fa_IR
dc.format.extent701
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectگرایش به قلدریfa_IR
dc.subjectعملکرد عصب شناختیfa_IR
dc.subjectسرمایه‌های روان‌شناختیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleطراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصب‌شناختی با میانجی‌گری سرمایه‌های روان‌شناختی در دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage222
dc.citation.epage232


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد