طراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصبشناختی با میانجیگری سرمایههای روانشناختی در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
شرافتی, رزیتاپیرانی, ذبیحزنگنه, فیروزهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: زورگویی در دانش آموزان بر عوامل مرتبط با روان شناختی اثر منفی دارد لذا این پژوهش با هدف طراحی مدل گرایش به قلدری بر اساس عملکرد عصبشناختی با میانجیگری سرمایههای روانشناختی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول منطقه ۵ تهران صورت گرفت.
روش کار: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 560 دانشآموز پسر متوسطه اول در پایه نهم در 28 مدرسه غیرانتفاعی منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. 240 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشهای دو مرحلهای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه قلدری ایلینویز (2001)، پرسشنامه عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013)، پرسشنامه سرمایههای روانشناختی (2007) بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از نرم افزار SPSS22 و Amose 23 استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ضریب مسیر عملکرد عصبشناختی(41/0 - =β، 001/0 =p)، سرمایه روانشناختی (39/0 - =β، 001/0 =p) به گرایش به قلدری معنیدار میباشد. همچنین ارتباط غیر مستقیم عملکرد عصبشناختی به گرایش به قلدری از طریق سرمایه روانشناختی با 37/0β=- در سطح معنیداری 01/0≥p معنیدار است.
نتیجهگیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که با شناسایی و بهبود فرایندهای عصب روانشناختی در دانشآموزان همراستا با آموزش مدیریت والدین و فراهم آوردن محیطی غنی برای دانشآموزان، میتوان به طور کلی در پیشگیری از گرایش به قلدری گام موثری برداشت.
کلید واژگان
گرایش به قلدریعملکرد عصب شناختی
سرمایههای روانشناختی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2023-01-011401-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




