نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصیاد ملاشاهی, مژگانfa_IR
dc.contributor.authorشیرازی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorثناگوی محرر, غلامرضاfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T09:46:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T09:46:22Z
dc.date.available1402-03-27T09:46:21Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T09:46:22Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationصیاد ملاشاهی, مژگان, شیرازی, محمود, ثناگوی محرر, غلامرضا. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 102-111.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7744-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988892
dc.description.abstractزمینه و هدف: دوران نوجوانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد می­تواند تأثیر مثبتی بر رفتار افراد داشته باشد، بنابراین هدف تحقیق، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش‌آموزان بود. روش کار: روش پژوهش شبه آزمایشی بود و جامعه آماری شامل دانش آموزان نوجوان دارای خودزنی مراجعه کننده به هسته مشاوره مدارس و ارجاع داده شده به اورژانس بیمارستان شهر زاهدان در سال 1400 بود. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده بود که شامل 40 نفر در سه گروه (20 نفر با روش درمان پذیرش و تعهد و 20 نفر به عنوان گروه کنترل) بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­های تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2003)، پرخاشگری AGQ، آسیب به خود سانسون و همکاران (SHI) بود. گروه آزمایش مداخله روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با استفاده از تکنیک‌های درمان شناختی رفتاری در 8 جلسه یک‌ و نیم ساعته بر اساس پکیج درمانی باند و هیز (2004) دریافت کرد. داده­های بدست آمده، با استفاده از نرم‌ افزار آماری SPSS با آزمون­های تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که برنامه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر معناداری بر بهبود تنظیم هیجان و کاهش رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان داشت. نتیجه ­گیری: با توجه به نتاج مطالعه می­توان اذعان داشت که می‌تواند استفاده از رویکرد درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد می­تواند به عنوان برنامه درمانی مؤثر مورد توجه روانشناسان و مشاوران قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent928
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectدرمان پذیرش و تعهدfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectرفتار پرخاشگرانهfa_IR
dc.subjectخودزنیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار ،گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage102
dc.citation.epage111


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد