اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
صیاد ملاشاهی, مژگانشیرازی, محمودثناگوی محرر, غلامرضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: دوران نوجوانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند تأثیر مثبتی بر رفتار افراد داشته باشد، بنابراین هدف تحقیق، اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش تنظیم هیجان، رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانشآموزان بود.
روش کار: روش پژوهش شبه آزمایشی بود و جامعه آماری شامل دانش آموزان نوجوان دارای خودزنی مراجعه کننده به هسته مشاوره مدارس و ارجاع داده شده به اورژانس بیمارستان شهر زاهدان در سال 1400 بود. روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود که شامل 40 نفر در سه گروه (20 نفر با روش درمان پذیرش و تعهد و 20 نفر به عنوان گروه کنترل) بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و همکاران (2003)، پرخاشگری AGQ، آسیب به خود سانسون و همکاران (SHI) بود. گروه آزمایش مداخله روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با استفاده از تکنیکهای درمان شناختی رفتاری در 8 جلسه یک و نیم ساعته بر اساس پکیج درمانی باند و هیز (2004) دریافت کرد. دادههای بدست آمده، با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با آزمونهای تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه آموزش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد تأثیر معناداری بر بهبود تنظیم هیجان و کاهش رفتار پرخاشگرانه و خودزنی دانش آموزان داشت.
نتیجه گیری: با توجه به نتاج مطالعه میتوان اذعان داشت که میتواند استفاده از رویکرد درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند به عنوان برنامه درمانی مؤثر مورد توجه روانشناسان و مشاوران قرار گیرد.
کلید واژگان
درمان پذیرش و تعهدتنظیم هیجان
رفتار پرخاشگرانه
خودزنی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2023-01-011401-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایراندانشیار ،گروه روان شناسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، زاهدان، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




