اثر کیفیت تدریس معلمان در دوران اپیدمی کرونا بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان : نقش واسطهای آمادگی یادگیری الکترونیکی و کیفیت آموزش مجازی
(ندگان)پدیدآور
دلبری, زهرهامانی, ملاحتبرادران, ابوالقاسمنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: کشف و بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی، به شناخت بهتر و پیشبینی متغیرهای موثر در مدرسه میانجامد. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس معلمان بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان با میانجیگیری کیفیت آموزش مجازی بود.
روش کار: جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوره دوم شهرستان سبزوار در سال تحصیلی ١٤٠٠-١٣٩٩ بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، ٣۳۵ نفر به عنوان نمونه از این جامعه آماری انتخاب شدند. تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای کیفیت حرفهای معلم، آمادگی یادگیری الکترونیکی و آموزش مجازی استفاده شد. به وسیله نرم افزار smart pls الگویابی معادلات ساختاری اجرا شد.
یافته ها: نتایج تحلیل همبستگی نشان داد که بین متغیرهای کیفیت تدریس معلمان، آمادگی یادگیری و آموزش مجازی با متغیر عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود داشت. نتایج نشان داد که ضریب مسیر کیفیت تدریس معلمان به آمادگی یادگیری الکترونیک 41/0، آمادگی یادگیری الکترونیک به کیفیت آموزش مجازی 70/0 و کیفیت آموزش مجازی به عملکرد تحصیلی 71/0 بود. مدل از روایی و پایایی مناسبی برخورداربود و کلیه شاخصهای برازش مدل در دامنه مطلوبی قرار داشت.
نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که کیفیت تدریس معلمان به واسطه اثر بر آمادگی یادگیری الکترونیکی و کیفیت آموزش مجازی، بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان اثرغیرمستقیم داشت.
کلید واژگان
عملکرد تحصیلیکیفیت تدریس معلمان
آموزش مجازی
آمادگی یادگیری الکترونیکی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2023-01-011401-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایراندانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
استادیار، دکتری علوم تربیتی گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




