نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصاحبدل, سمیهfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, علیfa_IR
dc.contributor.authorاسمعیلی, محمدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T09:33:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T09:33:13Z
dc.date.available1402-03-27T09:33:12Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T09:33:13Z
dc.date.issued2023-01-01en_US
dc.date.issued1401-10-11fa_IR
dc.identifier.citationصاحبدل, سمیه, زارعی, علی, اسمعیلی, محمدرضا. (1401). مدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در بین دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(11), 34-46.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7152-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988886
dc.description.abstractزمینه و هدف: در میان ارزش­های اجتماعی یک جامعه، اوقات فراغت یکی از ارزش­های مهم محسوب می­شود. همچنین ورزش و فعالیت‌های جسمانی از ابزارهای فوق العاده ارزشمندی بعنوان یکی از راه‌های گذراندن اوقات فراغت‌اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در بین دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش کمی از نوع توصیفی، به لحاظ مسیر اجرا، از نوع پیمایشی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی دانشگاه آزاد مستقر در تهران در واحدهای علوم تحقیقات؛ واحد علوم پزشکی، واحد تهران مرکز، واحد تهران شمال، واحد تهران شرق، واحد تهران غرب و واحد تهران جنوب تشکیل دادند که تعداد 373 نفر مطابق با جدول مورگان و حجم جامعه نامحدود بر اساس روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به طور یکسان از هر واحد عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه­های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، ادراک آزادی فراغتی الیس، پیتر و ویت (1984)، عزت نفس روزنبرگ (1965) و رضایت از زندگی دنیز (1985) جهت جمع آوری داده­ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS استفاده گردید. یافته ­ها: با توجه به نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، بهزیستی روانشناختی، عزت نفس و رضایت از زندگی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس شاخص‌های برازش (GFI، CFI،RMSEA) و دیگر شاخص­های برازش (CFI، NFI، IFI) مدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دارای برازش مطلوب بوده است. نتایج نشان داد که آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی بر بهزیستی روانشناختی  و رضایت از زندگی؛ عزت نفس بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی بر رضایت از زندگی دانشجویان تربیت‌بدنی اثر مثبت معنی داری وجود دارد. نتیجه­ گیری: پیشنهاد می­گردد که اطلاعات مربوط به بهتر بودن رضایت زندگی، عزت نفس و بهزیستی روانی دانشجویان تربیت بدنی از طریق رسانه­های جمعی همچون رادیو و تلویزیون و مجلات و... به اطلاع عموم رسانده شود تا موجبات تشویق و گرایش عموم به ورزش را فراهم گرداند.fa_IR
dc.format.extent892
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآزادی ادراک شدهfa_IR
dc.subjectاوقات فراغتfa_IR
dc.subjectعزت نفسfa_IR
dc.subjectبهزیستی روانشناختیfa_IR
dc.subjectرضایت از زندگیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در بین دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue11
dc.citation.spage34
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد