• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در بین دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    صاحبدل, سمیهزارعی, علیاسمعیلی, محمدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    892.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: در میان ارزش­های اجتماعی یک جامعه، اوقات فراغت یکی از ارزش­های مهم محسوب می­شود. همچنین ورزش و فعالیت‌های جسمانی از ابزارهای فوق العاده ارزشمندی بعنوان یکی از راه‌های گذراندن اوقات فراغت‌اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در بین دانشجویان بود. روش کار: روش پژوهش کمی از نوع توصیفی، به لحاظ مسیر اجرا، از نوع پیمایشی مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشجویان تربیت بدنی و غیرتربیت بدنی دانشگاه آزاد مستقر در تهران در واحدهای علوم تحقیقات؛ واحد علوم پزشکی، واحد تهران مرکز، واحد تهران شمال، واحد تهران شرق، واحد تهران غرب و واحد تهران جنوب تشکیل دادند که تعداد 373 نفر مطابق با جدول مورگان و حجم جامعه نامحدود بر اساس روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای به طور یکسان از هر واحد عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه­های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، ادراک آزادی فراغتی الیس، پیتر و ویت (1984)، عزت نفس روزنبرگ (1965) و رضایت از زندگی دنیز (1985) جهت جمع آوری داده­ها استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار SPSS و AMOS استفاده گردید. یافته ­ها: با توجه به نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، بهزیستی روانشناختی، عزت نفس و رضایت از زندگی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس شاخص‌های برازش (GFI، CFI،RMSEA) و دیگر شاخص­های برازش (CFI، NFI، IFI) مدل ارتباطی آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی، عزت نفس، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی دارای برازش مطلوب بوده است. نتایج نشان داد که آزادی ادراک شده در اوقات فراغت ورزشی بر بهزیستی روانشناختی  و رضایت از زندگی؛ عزت نفس بر بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی بر رضایت از زندگی دانشجویان تربیت‌بدنی اثر مثبت معنی داری وجود دارد. نتیجه­ گیری: پیشنهاد می­گردد که اطلاعات مربوط به بهتر بودن رضایت زندگی، عزت نفس و بهزیستی روانی دانشجویان تربیت بدنی از طریق رسانه­های جمعی همچون رادیو و تلویزیون و مجلات و... به اطلاع عموم رسانده شود تا موجبات تشویق و گرایش عموم به ورزش را فراهم گرداند.
    کلید واژگان
    آزادی ادراک شده
    اوقات فراغت
    عزت نفس
    بهزیستی روانشناختی
    رضایت از زندگی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2023-01-01
    1401-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
    گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7152-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988886

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب