| dc.contributor.author | فرخزاد, فرناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | ایزدی, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T09:20:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T09:20:04Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T09:20:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T09:20:04Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فرخزاد, فرناز, ایزدی, فاطمه. (1401). اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 386-397. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7993-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988880 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر بود.
روش کار: این پژوهش در دسته پژوهشهای نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل و از نوع پیشآزمون و پسآزمون قرار داشت. بهمنظور اجرای این پژوهش 30 نفر از دانشآموزانی که نمرهی آنها فراتر از خط برش پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی و احمدآبادی (1387) بود بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. نوجوانان گروه آزمایش طی 20 جلسه فردی تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و افراد گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. همهی این افراد قبل و بعد از آموزش در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان(2003) و آزمون (go/no-go) ارزیابی شدند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندگانه مانکوا بهوسیله نسخه 28 نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین گروههای کنترل و آزمایش در سرعت واکنش (01/0>p & 89/0 = β) و همچنین بهبود مهارتهای تنظیم هیجان مثبت (01/0>p & 89/0 =β) و منفی (01/0>p & 89/0 =β) در آزمودنیها شده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی درمان مناسبی برای افزایش کنترل شناختی و بهبود تنظیم هیجان نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر میباشد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 1062 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | حافظه کاری هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | کنترل شناختی | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم هیجان | fa_IR |
| dc.subject | رفتارهای پرخطر | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 386 | |
| dc.citation.epage | 397 | |