نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرخ‌زاد, فرنازfa_IR
dc.contributor.authorایزدی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T09:20:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T09:20:04Z
dc.date.available1402-03-27T09:20:00Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T09:20:04Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationفرخ‌زاد, فرناز, ایزدی, فاطمه. (1401). اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 386-397.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7993-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988880
dc.description.abstractزمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر بود. روش کار: این پژوهش در دسته پژوهش‌های نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون قرار داشت. به‌منظور اجرای این پژوهش 30 نفر از دانش‌آموزانی که نمره‌ی آن‌ها فراتر از خط برش پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی و احمدآبادی (1387) بود به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. نوجوانان گروه آزمایش طی 20 جلسه فردی تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و افراد گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. همه‌ی این افراد قبل و بعد از آموزش در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان(2003) و آزمون (go/no-go) ارزیابی شدند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندگانه مانکوا به‌وسیله نسخه 28 نرم‌افزار spss مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین گروه‌های کنترل و آزمایش در سرعت واکنش  (01/0>p & 89/0 = β) و همچنین بهبود مهارت‌های تنظیم هیجان مثبت (01/0>p & 89/0 =β) و منفی (01/0>p & 89/0 =β) در آزمودنی‌ها شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی درمان مناسبی برای افزایش کنترل شناختی و بهبود تنظیم هیجان نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر می‌باشد.  fa_IR
dc.format.extent1062
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectحافظه کاری هیجانیfa_IR
dc.subjectکنترل شناختیfa_IR
dc.subjectتنظیم هیجانfa_IR
dc.subjectرفتارهای پرخطرfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue12
dc.citation.spage386
dc.citation.epage397


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد