اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر
(ندگان)پدیدآور
فرخزاد, فرنازایزدی, فاطمهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر بود.
روش کار: این پژوهش در دسته پژوهشهای نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل و از نوع پیشآزمون و پسآزمون قرار داشت. بهمنظور اجرای این پژوهش 30 نفر از دانشآموزانی که نمرهی آنها فراتر از خط برش پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی و احمدآبادی (1387) بود بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. نوجوانان گروه آزمایش طی 20 جلسه فردی تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و افراد گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. همهی این افراد قبل و بعد از آموزش در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان(2003) و آزمون (go/no-go) ارزیابی شدند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندگانه مانکوا بهوسیله نسخه 28 نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین گروههای کنترل و آزمایش در سرعت واکنش (01/0>p & 89/0 = β) و همچنین بهبود مهارتهای تنظیم هیجان مثبت (01/0>p & 89/0 =β) و منفی (01/0>p & 89/0 =β) در آزمودنیها شده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی درمان مناسبی برای افزایش کنترل شناختی و بهبود تنظیم هیجان نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر میباشد.
کلید واژگان
حافظه کاری هیجانیکنترل شناختی
تنظیم هیجان
رفتارهای پرخطر
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




