• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر

    (ندگان)پدیدآور
    فرخ‌زاد, فرنازایزدی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.037 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر بود. روش کار: این پژوهش در دسته پژوهش‌های نیمه آزمایشی همراه با گروه کنترل و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون قرار داشت. به‌منظور اجرای این پژوهش 30 نفر از دانش‌آموزانی که نمره‌ی آن‌ها فراتر از خط برش پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی و احمدآبادی (1387) بود به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. نوجوانان گروه آزمایش طی 20 جلسه فردی تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و افراد گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. همه‌ی این افراد قبل و بعد از آموزش در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون با پرسشنامه تنظیم هیجان گروس و جان(2003) و آزمون (go/no-go) ارزیابی شدند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندگانه مانکوا به‌وسیله نسخه 28 نرم‌افزار spss مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد تفاوت معناداری بین گروه‌های کنترل و آزمایش در سرعت واکنش  (01/0>p & 89/0 = β) و همچنین بهبود مهارت‌های تنظیم هیجان مثبت (01/0>p & 89/0 =β) و منفی (01/0>p & 89/0 =β) در آزمودنی‌ها شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی درمان مناسبی برای افزایش کنترل شناختی و بهبود تنظیم هیجان نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر می‌باشد.  
    کلید واژگان
    حافظه کاری هیجانی
    کنترل شناختی
    تنظیم هیجان
    رفتارهای پرخطر
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2023-03-01
    1401-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7993-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988880

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب