بررسی ارتباط بین نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی و روانی در سازمان ورزش شهرداری
(ندگان)پدیدآور
ابوطالب, فرهادسجادی, حمیدزارعی, علیاشرف گنجویی, فریدهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: سرمایه اجتماعی و روانی یکی از عوامل محیطی تعیین کننده سطح سازگاری و سلامت جامعه محسوب میشود و از آنجاییکه یکی از وظایف شهرداری، توسعه ورزش و سلامتی مردم جامعه است، لذا هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین نوآوری سازمانی و سرمایه اجتماعی و روانی در سازمان ورزش شهرداری بود.
روش کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی- همبستگی شامل کلیه کارکنان (مدیران و کارشناسان) سازمان ورزش شهرداری شهر به تعداد 300 نفر تهران بود و روش نمونهگیری تمام شمار برای تعداد نمونه آماری استفاده شد. از پرسشنامه نوآوری سازمانی امید و همکاران (2002) و سرمایه اجتماعی و روانی از پرسشنامه پاتنام (2000) برای گرداوری دادهها استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و ارتباط چندگانه از رگرسیون انجام شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد متغیر نوآوری سازمانی تاثیر معناداری بر سرمایه اجتماعی و روانی دارد. ضریب بتای 29/0 نوآوری سازمانی بدان معناست که به ازای هر واحد تغییر در انحراف معیار نوآوری سازمانی، 29/0 واحد تغییر در سرمایه اجتماعی و روانی به وجود میآید و از آنجا که جهت این رابطه مثبت است، تغییر بصورت مستقیم و از نوع افزاینده میباشد.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط بین متغیرها میتوان بیان داشت که سازمان ورزش شهرداری در مسیر رشد و توسعه نیاز به برنامهریزی دقیق در راستای نوآوری و حفط سرمایه اجتماعی و روانی دارد و لازمه برنامهریزی در نظر گرفتن تحولات آینده، پیش بینی محیط و اتخاذ تصمیمات اثرگذار در خصوص آینده است.
کلید واژگان
نوآوری سازمانیسرمایه اجتماعی و روانی
ورزش شهرداری
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




