نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفراهانی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorرحیمی, چنگیزfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T08:55:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T08:55:52Z
dc.date.available1402-03-27T08:55:52Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T08:55:52Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationفراهانی, معصومه, رحیمی, چنگیز. (1401). پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 275-282.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7503-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988869
dc.description.abstractزمینه و هدف: اضطراب واکنشی بهنجار به تنیدگی تلقی می­شود که ممکن است به فرد در رویارویی با شرایط سخت کمک نماید. هدف از انجام تحقیق حاضر پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان بود. روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی و کاربردی حاضر از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان تهران در سال تحصیلی 1394 -1393 با نمونه­گیری چند مرحله­ای 150 دانشجو با حداقل تحصیلات دانشجوی کارشناسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسش­نامه­های تحمل ابهام مک دونالد (1970)، اضطراب بک (1998) و خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) بین افراد نمنونه توزیع و جمع­آوری شد. نهایتا از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS جهت تجزیه و تحلیل آماری داده­ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد با بالا رفتن نمره قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان میزان اضطراب آنان کاهش می‌یابد و بالعکس. همچنین با بالا رفتن نمره خودکارآمدی در دانشجویان قدرت تحمل ابهام آنان نیز افزایش می‌یابد و بالعکس. لازم به ذکر است که قدرت تحمل ابهام با ضریب تبیین (393/0) تأثیرگذاری بیشتری را در پیش‌بینی اضطراب دانشجویان به خود اختصاص داده است. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج تحقیق توصیه می­شود مسئولین و دانشجویان جهت کاهش اضطراب به متغیرهای خودکارآمدی و قدرت تحمل ابهام توجه ویژه­ای داشته باشند.  fa_IR
dc.format.extent671
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectقدرت تحمل ابهامfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleپیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای روان شناسی بالینی از کشور آلمان،‌ رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue12
dc.citation.spage275
dc.citation.epage282


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد