پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
فراهانی, معصومهرحیمی, چنگیزنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اضطراب واکنشی بهنجار به تنیدگی تلقی میشود که ممکن است به فرد در رویارویی با شرایط سخت کمک نماید. هدف از انجام تحقیق حاضر پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان بود.
روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی و کاربردی حاضر از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان تهران در سال تحصیلی 1394 -1393 با نمونهگیری چند مرحلهای 150 دانشجو با حداقل تحصیلات دانشجوی کارشناسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای تحمل ابهام مک دونالد (1970)، اضطراب بک (1998) و خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) بین افراد نمنونه توزیع و جمعآوری شد. نهایتا از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد با بالا رفتن نمره قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان میزان اضطراب آنان کاهش مییابد و بالعکس. همچنین با بالا رفتن نمره خودکارآمدی در دانشجویان قدرت تحمل ابهام آنان نیز افزایش مییابد و بالعکس. لازم به ذکر است که قدرت تحمل ابهام با ضریب تبیین (393/0) تأثیرگذاری بیشتری را در پیشبینی اضطراب دانشجویان به خود اختصاص داده است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق توصیه میشود مسئولین و دانشجویان جهت کاهش اضطراب به متغیرهای خودکارآمدی و قدرت تحمل ابهام توجه ویژهای داشته باشند.
کلید واژگان
قدرت تحمل ابهاماضطراب
خودکارآمدی
دانشجویان
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، ایراندکترای روان شناسی بالینی از کشور آلمان، رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




