• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    فراهانی, معصومهرحیمی, چنگیز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    671.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: اضطراب واکنشی بهنجار به تنیدگی تلقی می­شود که ممکن است به فرد در رویارویی با شرایط سخت کمک نماید. هدف از انجام تحقیق حاضر پیش بینی اضطراب بر اساس قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان بود. روش کار: برای انجام تحقیق توصیفی و کاربردی حاضر از بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان تهران در سال تحصیلی 1394 -1393 با نمونه­گیری چند مرحله­ای 150 دانشجو با حداقل تحصیلات دانشجوی کارشناسی به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسش­نامه­های تحمل ابهام مک دونالد (1970)، اضطراب بک (1998) و خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) بین افراد نمنونه توزیع و جمع­آوری شد. نهایتا از آزمون­های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS جهت تجزیه و تحلیل آماری داده­ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد با بالا رفتن نمره قدرت تحمل ابهام و خودکارآمدی در دانشجویان میزان اضطراب آنان کاهش می‌یابد و بالعکس. همچنین با بالا رفتن نمره خودکارآمدی در دانشجویان قدرت تحمل ابهام آنان نیز افزایش می‌یابد و بالعکس. لازم به ذکر است که قدرت تحمل ابهام با ضریب تبیین (393/0) تأثیرگذاری بیشتری را در پیش‌بینی اضطراب دانشجویان به خود اختصاص داده است. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج تحقیق توصیه می­شود مسئولین و دانشجویان جهت کاهش اضطراب به متغیرهای خودکارآمدی و قدرت تحمل ابهام توجه ویژه­ای داشته باشند.  
    کلید واژگان
    قدرت تحمل ابهام
    اضطراب
    خودکارآمدی
    دانشجویان
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2023-03-01
    1401-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، ایران
    دکترای روان شناسی بالینی از کشور آلمان،‌ رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7503-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988869

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب