نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپاکروان, بهنازfa_IR
dc.contributor.authorاحمدی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T08:42:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T08:42:47Z
dc.date.available1402-03-27T08:42:43Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T08:42:47Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationپاکروان, بهناز, احمدی, رضا. (1401). مقایسۀ اثربخشی بازی‌درمانی به دو شیوۀ تراپلی و فیلیال‌ بر رفتارهای مقابله‌ای دانش‌آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 198-207.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-8079-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988863
dc.description.abstractزمینه و هدف: دانش­آموزان دارای ناتوانی­های یادگیری همواره جزء گروه­های رایج با نیازهای خاص به حساب می­آیند که به توجه آموزشی بیشتری نیاز دارند. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی بازی‌درمانی به دو شیوۀ تراپلی و فیلیال‌ بر رفتارهای مقابله‌ای دانش‌آموزان 12-10 سال با اختلال یادگیری در شهر اصفهان بود. روش کار: برای انجام پژوهش آزمایشی حاضر که با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری انجام شد از بین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری که در سال 1400 به یکی از کلینیک‌های روان‌شناختی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند بر اساس جدول مورگان به صورت در دسترس 54 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 18 نفر) تقسیم شدند. سپس آزمودنی­های گروه آزمایش 10 هفته و هفته­ای یک ساعت مداخله مورد نظر خود را دریافت کردند. همچنین قبل، بلافاصله بعد و دوره پیگیری 2 ماهه تمام آزمودنی­ها پرسشنامه رفتارهای مقابله‌ای هرناندز (2008) را تکمیل شد. نهایتا داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد دو شیوۀ بازی‌درمانی تراپلی و فیلیال‌تراپی روی ابعاد رفتارهای مقابله‌ای شامل انحراف از مشکل، کنار آمدن با مشکل و کنار آمدن ویرانگر تاثیر پایدار داشتند (01/0>P). اما میزان اثربخشی دو شیوه بازی‌درمانی روی ابعاد رفتارهای مقابله‌ای تفاوت معنی‌داری نداشته است (05/0<P). نتیجه‌گیری: نتیجه‌ آنکه هر دو روش بازی درمانی علی‌رغم ساختارهای متفاوت تاثیر یکسانی دارند چون هر دو بر رابطۀ والد- فرزند متمرکز هستند که دلبستگی کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهندfa_IR
dc.format.extent700
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبازی‌درمانیfa_IR
dc.subjectتراپلیfa_IR
dc.subjectفیلیال‌تراپیfa_IR
dc.subjectرفتارهای مقابله‌ایfa_IR
dc.subjectاختلال یادگیریfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسۀ اثربخشی بازی‌درمانی به دو شیوۀ تراپلی و فیلیال‌ بر رفتارهای مقابله‌ای دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue12
dc.citation.spage198
dc.citation.epage207
nlai.contributor.orcid0009-0001-2775-0587


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد