• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسۀ اثربخشی بازی‌درمانی به دو شیوۀ تراپلی و فیلیال‌ بر رفتارهای مقابله‌ای دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    پاکروان, بهنازاحمدی, رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    700.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: دانش­آموزان دارای ناتوانی­های یادگیری همواره جزء گروه­های رایج با نیازهای خاص به حساب می­آیند که به توجه آموزشی بیشتری نیاز دارند. هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثربخشی بازی‌درمانی به دو شیوۀ تراپلی و فیلیال‌ بر رفتارهای مقابله‌ای دانش‌آموزان 12-10 سال با اختلال یادگیری در شهر اصفهان بود. روش کار: برای انجام پژوهش آزمایشی حاضر که با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل و دورۀ پیگیری انجام شد از بین دانش‌آموزان با اختلال یادگیری که در سال 1400 به یکی از کلینیک‌های روان‌شناختی شهر اصفهان مراجعه کرده بودند بر اساس جدول مورگان به صورت در دسترس 54 نفر انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 18 نفر) تقسیم شدند. سپس آزمودنی­های گروه آزمایش 10 هفته و هفته­ای یک ساعت مداخله مورد نظر خود را دریافت کردند. همچنین قبل، بلافاصله بعد و دوره پیگیری 2 ماهه تمام آزمودنی­ها پرسشنامه رفتارهای مقابله‌ای هرناندز (2008) را تکمیل شد. نهایتا داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد دو شیوۀ بازی‌درمانی تراپلی و فیلیال‌تراپی روی ابعاد رفتارهای مقابله‌ای شامل انحراف از مشکل، کنار آمدن با مشکل و کنار آمدن ویرانگر تاثیر پایدار داشتند (01/0>P). اما میزان اثربخشی دو شیوه بازی‌درمانی روی ابعاد رفتارهای مقابله‌ای تفاوت معنی‌داری نداشته است (05/0P). اما میزان اثربخشی دو شیوه بازی‌درمانی روی ابعاد رفتارهای مقابله‌ای تفاوت معنی‌داری نداشته است (05/0
    کلید واژگان
    بازی‌درمانی
    تراپلی
    فیلیال‌تراپی
    رفتارهای مقابله‌ای
    اختلال یادگیری
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2023-03-01
    1401-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-8079-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988863

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب