| dc.contributor.author | برزو, شیوا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کاظمی, سلطانعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضایی, آذرمیدخت | fa_IR |
| dc.contributor.author | جاویدی, حجت اله | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T08:31:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T08:31:47Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T08:31:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T08:31:47Z | |
| dc.date.issued | 2023-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | برزو, شیوا, کاظمی, سلطانعلی, رضایی, آذرمیدخت, جاویدی, حجت اله. (1401). نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیتپذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظمبخشی هیجانی دانش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 151-161. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7111-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988858 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: خانوادهها با نوع ارتباط خود میتوانند بر رشد شناختی و هیجانی افراد، تأثیر بگذارند. لذا هدف از انجام این پژوهش، عیین نقش میانجیگری خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی در تأثیر الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیتپذیری بود.
روش کار: برای انجام پژوهش حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز 352 دانشآموز (163 پسر و 189 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و مسئولیتپذیری سروش (1390)، پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی در رابطهی بین جهتگیری گفتوشنود با مسئولیتپذیری نقش میانجیگری دارد و همچنین، مشخص شد که ارزیابی مجدد شناختی نیز بین جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی با مسئولیتپذیری نقش میانجی معنادار دارد. همچنین، نتایج از عدم نقش میانجیگری سرکوبی بین الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیتپذیری خبر داد.
نتیجه گیری: بر اساس این یافتهها، زمانی که فرزندان نسبت به تواناییهای خود آگاه شوند و راهبردهای صحیح تنظیم هیجان را در جهتگیری گفتوشنود و همنوایی در خانواده آموزش ببینند، میتوانند مسئولیتپذیری بیشتری را تجربه کنند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 709 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | مسئولیت پذیری | fa_IR |
| dc.subject | الگوهای ارتباطی خانواده | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی | fa_IR |
| dc.subject | نظمبخشی هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیتپذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظمبخشی هیجانی دانش آموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 12 | |
| dc.citation.spage | 151 | |
| dc.citation.epage | 161 | |