نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرزو, شیواfa_IR
dc.contributor.authorکاظمی, سلطانعلیfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, آذرمیدختfa_IR
dc.contributor.authorجاویدی, حجت الهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T08:31:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T08:31:47Z
dc.date.available1402-03-27T08:31:46Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T08:31:47Z
dc.date.issued2023-03-01en_US
dc.date.issued1401-12-10fa_IR
dc.identifier.citationبرزو, شیوا, کاظمی, سلطانعلی, رضایی, آذرمیدخت, جاویدی, حجت اله. (1401). نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت‌پذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظم‌بخشی هیجانی د‎انش آموزان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(12), 151-161.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7111-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988858
dc.description.abstractزمینه و هدف: خانواده‏ها با نوع ارتباط خود می­توانند بر رشد شناختی و هیجانی افراد، تأثیر بگذارند. لذا هدف از انجام این پژوهش، عیین نقش میانجی‏گری خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی در تأثیر الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت‏پذیری بود. روش­ کار: برای انجام پژوهش حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین دانش‏آموزان دوره دوم متوسطه‏ شهر شیراز 352 دانش‏آموز  (163 پسر و 189 دختر) با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه‎های الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه‏ تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و مسئولیت‏پذیری سروش (1390)، پاسخ دادند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی در رابطه‏ی بین جهت‏گیری گفت‏وشنود با مسئولیت‏پذیری نقش میانجی‏گری دارد و همچنین، مشخص شد که ارزیابی مجدد شناختی نیز بین جهت‏گیری گفت‏وشنود و جهت‏گیری همنوایی با مسئولیت‎پذیری نقش میانجی معنادار دارد. همچنین، نتایج از عدم نقش میانجی‏گری سرکوبی بین الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیت‎پذیری خبر داد. نتیجه­ گیری: بر اساس این یافته‏ها، زمانی که فرزندان نسبت به توانایی‎های خود آگاه شوند و راهبردهای صحیح تنظیم هیجان را در جهت‏گیری گفت‏‎وشنود و همنوایی در خانواده آموزش ببینند، می‏توانند مسئولیت‏پذیری بیشتری را تجربه کنند.  fa_IR
dc.format.extent709
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمسئولیت ‌پذیریfa_IR
dc.subjectالگوهای ارتباطی خانوادهfa_IR
dc.subjectخودکارآمدیfa_IR
dc.subjectنظم‌بخشی هیجانیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleنقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت‌پذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظم‌بخشی هیجانی د‎انش آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue12
dc.citation.spage151
dc.citation.epage161


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد