• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 12
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 12
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت‌پذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظم‌بخشی هیجانی د‎انش آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    برزو, شیواکاظمی, سلطانعلیرضایی, آذرمیدختجاویدی, حجت اله
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    709.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: خانواده‏ها با نوع ارتباط خود می­توانند بر رشد شناختی و هیجانی افراد، تأثیر بگذارند. لذا هدف از انجام این پژوهش، عیین نقش میانجی‏گری خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی در تأثیر الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیت‏پذیری بود. روش­ کار: برای انجام پژوهش حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین دانش‏آموزان دوره دوم متوسطه‏ شهر شیراز 352 دانش‏آموز  (163 پسر و 189 دختر) با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه‎های الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه‏ تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و مسئولیت‏پذیری سروش (1390)، پاسخ دادند. یافته­ ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی در رابطه‏ی بین جهت‏گیری گفت‏وشنود با مسئولیت‏پذیری نقش میانجی‏گری دارد و همچنین، مشخص شد که ارزیابی مجدد شناختی نیز بین جهت‏گیری گفت‏وشنود و جهت‏گیری همنوایی با مسئولیت‎پذیری نقش میانجی معنادار دارد. همچنین، نتایج از عدم نقش میانجی‏گری سرکوبی بین الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیت‎پذیری خبر داد. نتیجه­ گیری: بر اساس این یافته‏ها، زمانی که فرزندان نسبت به توانایی‎های خود آگاه شوند و راهبردهای صحیح تنظیم هیجان را در جهت‏گیری گفت‏‎وشنود و همنوایی در خانواده آموزش ببینند، می‏توانند مسئولیت‏پذیری بیشتری را تجربه کنند.  
    کلید واژگان
    مسئولیت ‌پذیری
    الگوهای ارتباطی خانواده
    خودکارآمدی
    نظم‌بخشی هیجانی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    12
    تاریخ نشر
    2023-03-01
    1401-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7111-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988858

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب