نقش الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیتپذیری نوجوانان با نقش میانجی خودکارآمدی و نظمبخشی هیجانی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
برزو, شیواکاظمی, سلطانعلیرضایی, آذرمیدختجاویدی, حجت الهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: خانوادهها با نوع ارتباط خود میتوانند بر رشد شناختی و هیجانی افراد، تأثیر بگذارند. لذا هدف از انجام این پژوهش، عیین نقش میانجیگری خودکارآمدی و نظم بخشی هیجانی در تأثیر الگوی ارتباطی خانواده بر مسئولیتپذیری بود.
روش کار: برای انجام پژوهش حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد از بین دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز 352 دانشآموز (163 پسر و 189 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، پرسشنامه تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و مسئولیتپذیری سروش (1390)، پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی در رابطهی بین جهتگیری گفتوشنود با مسئولیتپذیری نقش میانجیگری دارد و همچنین، مشخص شد که ارزیابی مجدد شناختی نیز بین جهتگیری گفتوشنود و جهتگیری همنوایی با مسئولیتپذیری نقش میانجی معنادار دارد. همچنین، نتایج از عدم نقش میانجیگری سرکوبی بین الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیتپذیری خبر داد.
نتیجه گیری: بر اساس این یافتهها، زمانی که فرزندان نسبت به تواناییهای خود آگاه شوند و راهبردهای صحیح تنظیم هیجان را در جهتگیری گفتوشنود و همنوایی در خانواده آموزش ببینند، میتوانند مسئولیتپذیری بیشتری را تجربه کنند.
کلید واژگان
مسئولیت پذیریالگوهای ارتباطی خانواده
خودکارآمدی
نظمبخشی هیجانی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
12تاریخ نشر
2023-03-011401-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایراناستادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
استادیار، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




