• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی میزان شایستگی فرهنگی دانش‌آموختگان علوم پزشکی مشغول به کار در مراکز آموزشی درمانی شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    نقیزاده, زهراعباس پور, عباسغیاثی ندوشن, سعیدفیض, مهدیکوهپایه زاده, جلیلطاووسی, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    838.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: سنجش محیط یادگیری از ضرورت‌های بهبود کیفیت یادگیری دانشجویان است. بنابراین، در برنامه ریزی درسی مبتنی بر شایستگی نیز باید از سنجش برای اطمینان از کیفیت آموزش استفاده کرد. هدف از این پژوهش ارزیابی شایستگی فرهنگی دانش آموختگان علوم پزشکی در بین فارغ التحصیلان علوم پزشکی می‌باشد. روش کار: این پژوهش ازنوع توصیفی-تحلیلی می‌باشد که با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته معتبر و پایا به روش تصادفی بر روی800 نفر از فارغ التحصیلان علوم پزشکی مشغول به کار در مراکز آموزشی درمانی شهر تهران انجام گرفت. داده‌های حاصل وارد نرم‌افزار آماری  SPSSنسخه 24 شده و با انجام آزمون‌های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‌ها: از بین 800 پرسشنامه پخش شده، 542  پرسشنامه  بازگشت یافت که از این بین 507 پرسشنامه به درستی  تکمیل شده بود (میزان پاسخگویی 67%). ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار (64 سوال) 96/0بود.  بیشترین مقدار برای حیطه انگیزه متعالی 89/0 و بقیه حیطه‌ها 88/0را نشان داد. میانگین نهایی پرسشنامه 48/0±92/3 از 5 محاسبه شد که بیشترین امتیاز برای حیطه انگیزه متعالی با امتیاز48/0±15/4 از 5 و بعد از آن به ترتیب آگاهی، مهارت بود و حیطه دانش کمترین میانگین را با امتیاز 59/0±68/3 از 5 داشت. با توجه به میانگین امتیازات کسب شده در حیطه‌های مختلف، وﺿﻌﻴﺖ ﻛﻠﻲ شایستگی فرهنگی دانش‌آموختگان  علوم پزشکی در ﺗﻬﺮان ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ. نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان دادکه ارزیابی فارغ التحصیلان از میزان شایستگی فرهنگی محیط آموزشی مثبت است بر همین اساس پیشنهاد می‌شود با استفاده از روش‌های مناسب در جهت تقویت عواملی که باعث ارزیابی مثبت دانشجویان شده است تاکید گردد.  
    کلید واژگان
    ارزیابی
    شایستگی فرهنگی
    دانش آموختگان علوم پزشکی
    آموزش پزشکی

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    استاد، گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استادیار، جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
    استاد، دانشکده پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5997-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988833

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب