| dc.contributor.author | قبادی لموکی, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | صالحی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | صفاریان همدانی, سعید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T07:28:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T07:28:16Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T07:28:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T07:28:16Z | |
| dc.date.issued | 2022-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قبادی لموکی, لیلا, صالحی, محمد, صفاریان همدانی, سعید. (1401). ارائه مدل استراتژیهای شناختی و منطقی کنترل پارادوکس بر چابکی نیروی انسانی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(9), 254-262. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7385-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988829 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: عدم شناخت رفتار پارادوکسها، تقلیل چابکی ذهن، عدم انعطافپذیری فردی و سازمانی، کاهش بهرهوری و کاهش حس وحدت منابع انسانی را در بر دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر تأثیر استراتژی شناختی پارادوکس بر چابکی نیروی انسانی بود.
روش کار: در این پژوهش آمیخته، در بخش کیفی، انتخاب جامعه آماری از بین اساتید دانشگاههای استان مازندران در سال 1399 به تعداد 10 نفر صورت گرفته و اطلاعات از طریق اجرای مصاحبههای نیمه ساختار یافته با در نظر گرفتن قانون اشباع نظری گردآوری گردید. در بخش کمی جامعه آماری متشکل از روسا واحدها، دانشکدهها، معاونین واحدها، اعضای هیات علمی و کلیه مسئولین اداری به تعداد 341 نفر که براساس فرمول کوکران تعداد 181 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. روایی پرسشنامه محقق ساخته به صورت محتوی و سازه تأیید و پایایی پرسشنامهها نیز از طریق آلفای کرونباخ 91/0 و برآورد و مورد تأیید قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار spss21 و lisrel8.8 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که استراتژی شناختی پارادوکس بر چابکی نیروی انسانی تأثیرگذاری مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که عناصر و مؤلفههای استراتژی شناختی پارادوکس در چابکی نیروی انسانی 38 درصد در دانشگاههای آزاد مازندران مؤثر است.
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان اذعان داشت که نیروی انسانی در دانشگاه باید پارادوکسها را پذیرفته، درک کرده و از پتانسیل اضطراب در جهت تقویت پاسخهای دفاعی که مانع از چابکی سریع و سازگار نیروی انسانی میشود خودداری کند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 725 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | استراتژی شناختی | fa_IR |
| dc.subject | پارادوکس | fa_IR |
| dc.subject | چابکی نیروی انسانی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | ارائه مدل استراتژیهای شناختی و منطقی کنترل پارادوکس بر چابکی نیروی انسانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 254 | |
| dc.citation.epage | 262 | |