نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصفــری, ثنـــاءfa_IR
dc.contributor.authorجان نسار, هادیfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T07:23:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T07:23:54Z
dc.date.available1402-03-27T07:23:53Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T07:23:54Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationصفــری, ثنـــاء, جان نسار, هادی. (1401). شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی در بستر آموزش از دور (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور). مجله علوم پزشکی رازی, 29(9), 227-241.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-6574-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988827
dc.description.abstractزمینه و هدف: ارتقا کیفیت دانشگاه‌ها ارتباط مستقیم با عملکرد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها دارد. هدف از این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی در بستر آموزش از دور بوده است. روش‌ کار: روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. در بخش کیفی برای استنباط مدل از روش فراترکیب استفاده شد. در مرحله کمی نیز برای برازش مدل از شاخص‌های برازندگی بهره گرفته شده است. جامعه آماری در این پژوهش اساتید هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی (تعداد 190) بوده است که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 120 نفر انتخاب و پیمایش صورت گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که در چندین مرحله ویرایش و اصلاح شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی سازه و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (94%) به دست آمد. بر اساس ادبیات و پیشینه پژوهش مؤلفه‌ها شناسایی و برای پی بردن به متغیرهای زیربنایی عوامل اثرگذار بر آموزش الکترونیکی از فن دلفی استفاده شد. مؤلفه‌های شناسایی شده شامل دانش، مهارت، رفتار، نگرش و زیر مؤلفه‌های مربوط به هر عامل بودند. بر اساس نتایج دلفی چهار عامل مشخص شده با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد آزمون قرار گرفت. یافته‌ها: میزان تأثیرگذاری عامل دانش 314/0 و عامل مهارت 219/0، عامل رفتار 125/0 و عامل نگرش 255/0 به دست آمده است. در این پژوهش عامل دانش با مقدار ویژه 66/6 و واریانس تبیین شده 40/12 بیشترین سهم را در بین عوامل مؤثر بر شایستگی‌های اعضای هیئت‌علمی دارد و دانش فرهنگی با بار عاملی 0.80، سواد رایانه‌ای با بار عاملی 78/0، سواد اطلاعاتی با بار عاملی 75/0 و دانش شغلی با بار عاملی 70/0 به ترتیب به عنوان مؤثرترین متغیرهای عامل دانش محسوب می‌شوند. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان عنوان کرد که بیشترین مقدار مربوط به بعد دانش و کمترین مقدار مربوط به بعد رفتار می‌باشد. نتیجه‌گیری: توسعه فرهنگ یادگیری، بهبود کانال‌های ارتباطی، توسعه مهارت‌های تیمی و ایجاد جو سازمانی توام با احساس معناداری، شایستگی، استقلال و اعتماد و مشارکت می‌تواند در ارتقای عملکرد اعضای هیئت‌علمی نقش بسزایی ایفا نماید.fa_IR
dc.format.extent1387
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectشایستگی اعضای هیئت‌علمیfa_IR
dc.subjectآموزش از دورfa_IR
dc.subjectدانشfa_IR
dc.subjectمهارتfa_IR
dc.subjectرفتارfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectتوانبخشی روانیfa_IR
dc.titleشناسایی مؤلفه‌های مؤثر بر شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیئت‌علمی در بستر آموزش از دور (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeموردنگاريfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری برنامه ریزی اموزش از دور، دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue9
dc.citation.spage227
dc.citation.epage241


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد