نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشامخی, نجمهfa_IR
dc.contributor.authorکوروش نیا, مریمfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی, نادرهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T06:33:18Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T06:33:19Z
dc.date.available1402-03-27T06:33:18Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T06:33:19Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationشامخی, نجمه, کوروش نیا, مریم, برزگر, مجید, سهرابی, نادره. (1401). بررسی نقش واسطه‌گری تاب آوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 346-356.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7956-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988804
dc.description.abstractزمینه و هدف: بهبودی بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان از عوامل مهم افزایش عملکرد تحصیلی می‌باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه‏گری تاب‏آوری تحصیلی در رابطه‏ی بین حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر بر روی 540 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی (1401-1400) انجام گرفت. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند به این صورت بود که ابتدا از بین تمامی مدارس متوسطه به طور تصادفی چهار مدرسه دخترانه و چهار مدرسه پسرانه و در مرحله دوم از هر مدرسه دو کلاس به صورت تصادفی (تعداد 16 کلاس) انتخاب شدند و مقیاس­های حمایت تحصیلی (ساندز و پلانکت، 2005)، تاب‏آوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند. پس از جمع­آوری داده­ها، ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس، انجام گرفت. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان که تاب‏آوری تحصیلی بین حمایت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطه‏گری دارد (008/0=p، 09/0 =β). نتیجه ­گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که حمایت تحصیلی (والدین، معلمان و همسالان) دانش آموزان را در جهت کسب تاب آوری تحصیلی و انعطاف پذیری در مقابل مشکلات و چالش­های تحصیلی آماده می‎سازد و پس از کسب این مولفه روان‏شناختی، دانش آموزان مشتاقانه نسبت به تحصیل و یادگیری عمل می­کنند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه می‏نمایند.  fa_IR
dc.format.extent663
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectحمایت تحصیلیfa_IR
dc.subjectتاب آوری تحصیلیfa_IR
dc.subjectبهزیستی تحصیلیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی نقش واسطه‌گری تاب آوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue10
dc.citation.spage346
dc.citation.epage356


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد