• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش واسطه‌گری تاب آوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی

    (ندگان)پدیدآور
    شامخی, نجمهکوروش نیا, مریمبرزگر, مجیدسهرابی, نادره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    663.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: بهبودی بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان از عوامل مهم افزایش عملکرد تحصیلی می‌باشد؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطه‏گری تاب‏آوری تحصیلی در رابطه‏ی بین حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر بر روی 540 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی (1401-1400) انجام گرفت. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند به این صورت بود که ابتدا از بین تمامی مدارس متوسطه به طور تصادفی چهار مدرسه دخترانه و چهار مدرسه پسرانه و در مرحله دوم از هر مدرسه دو کلاس به صورت تصادفی (تعداد 16 کلاس) انتخاب شدند و مقیاس­های حمایت تحصیلی (ساندز و پلانکت، 2005)، تاب‏آوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند. پس از جمع­آوری داده­ها، ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس، انجام گرفت. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان که تاب‏آوری تحصیلی بین حمایت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطه‏گری دارد (008/0=p، 09/0 =β). نتیجه ­گیری: به طور کلی می‌توان بیان داشت که حمایت تحصیلی (والدین، معلمان و همسالان) دانش آموزان را در جهت کسب تاب آوری تحصیلی و انعطاف پذیری در مقابل مشکلات و چالش­های تحصیلی آماده می‎سازد و پس از کسب این مولفه روان‏شناختی، دانش آموزان مشتاقانه نسبت به تحصیل و یادگیری عمل می­کنند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه می‏نمایند.  
    کلید واژگان
    حمایت تحصیلی
    تاب آوری تحصیلی
    بهزیستی تحصیلی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7956-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988804

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • پیش­ بینی شکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجان­های تحصیلی، اهمال­کاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی 

      حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)
      مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجی‌گری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجان‌های تحصیلی، اهمال‌کاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...

    • ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی‌گری جدیت تحصیلی 

      نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)
      هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...

    • رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش میانجی خودنظم‌جویی تحصیلی 

      پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)
      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمال‌کاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانش‌­آموزان با نقش میانجی خودنظم­‌جویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدل­‌یابی معادلات ساختاری) ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب