بررسی نقش واسطهگری تاب آوری تحصیلی بین رابطه حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی
(ندگان)پدیدآور
شامخی, نجمهکوروش نیا, مریمبرزگر, مجیدسهرابی, نادرهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: بهبودی بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان از عوامل مهم افزایش عملکرد تحصیلی میباشد؛ بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی نقش واسطهگری تابآوری تحصیلی در رابطهی بین حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر بر روی 540 نفر از دانش آموزان دختر و پسر دوره متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی (1401-1400) انجام گرفت. اعضای نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند به این صورت بود که ابتدا از بین تمامی مدارس متوسطه به طور تصادفی چهار مدرسه دخترانه و چهار مدرسه پسرانه و در مرحله دوم از هر مدرسه دو کلاس به صورت تصادفی (تعداد 16 کلاس) انتخاب شدند و مقیاسهای حمایت تحصیلی (ساندز و پلانکت، 2005)، تابآوری تحصیلی (کسیدی، 2016)، بهزیستی تحصیلی (تومینین- سوینی و همکاران، 2012) تکمیل نمودند. پس از جمعآوری دادهها، ارزیابی مدل پیشنهادی با روش معادلات ساختاری و استفاده از برنامه ایموس، انجام گرفت.
یافته ها: نتایج تحلیل دادهها نشان که تابآوری تحصیلی بین حمایت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی نقش واسطهگری دارد (008/0=p، 09/0 =β).
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان بیان داشت که حمایت تحصیلی (والدین، معلمان و همسالان) دانش آموزان را در جهت کسب تاب آوری تحصیلی و انعطاف پذیری در مقابل مشکلات و چالشهای تحصیلی آماده میسازد و پس از کسب این مولفه روانشناختی، دانش آموزان مشتاقانه نسبت به تحصیل و یادگیری عمل میکنند و در نهایت بهزیستی تحصیلی را تجربه مینمایند.
کلید واژگان
حمایت تحصیلیتاب آوری تحصیلی
بهزیستی تحصیلی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2022-12-011401-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایراناستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایران
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایران
استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، فارس، ایران
شاپا
2228-70432228-7051
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
پیش بینی شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی: نقش میانجی انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی، و فرسودگی تحصیلی
حسامپور, فاطمه؛ رضایی, علی محمد (عباسعلی حسین خانزاده, 2023-08-01)مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر، تدوین مدلی برای تبیین شکوفایی تحصیلی دانشآموزان بر اساس هوش اخلاقی با میانجیگری متغیرهای انگیزه تحصیلی، هیجانهای تحصیلی، اهمالکاری تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. روش: روش مطالعه حاضر، ...
-
ارائه مدلی جهت تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجیگری جدیت تحصیلی
نقش, سیمین؛ شفیع پور مطلق, فرهاد (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2016-04-20)هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه بین شیفتگی تحصیلی، خلاقیت تحصیلی و موفقیت تحصیلی با خودشکوفایی تحصیلی مبتنی بر میانجی گری جدیت تحصیلی بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این تحقیق ...
-
رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان: نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی
پورعبدل, سعید (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2024-09-22)هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اهمالکاری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی با فرسودگی تحصیلی در دانشآموزان با نقش میانجی خودنظمجویی تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر روابط ساختاری (مدلیابی معادلات ساختاری) ...




