| dc.contributor.author | فریدونی, معصومه | fa_IR |
| dc.contributor.author | سهرابی شگفتی, نادره | fa_IR |
| dc.contributor.author | برزگر, مجید | fa_IR |
| dc.contributor.author | خیّر, محمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T06:26:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T06:26:42Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T06:26:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T06:26:42Z | |
| dc.date.issued | 2022-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | فریدونی, معصومه, سهرابی شگفتی, نادره, برزگر, مجید, خیّر, محمد. (1401). بررسی نقش تنظیمشناختی هیجان در پیشبینی دورنمای آینده در دانشآموزان دختر. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 317-326. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7845-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988801 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: دورنمای آیندهی نامتعادل محرّک بزهکاری، مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی در دوره نوجوانی است و دورنمای متعادل و عمیق برای آینده در افراد، فعالیت یادگیری، ماندگاری و عملکرد آنها را افزایش میدهد. لذا با توجه به مهمترین سرمایهی هر کشور که سرمایۀ انسانی آن میباشد لازم است عوامل تعیینکنندهی دورنمای آینده شناسایی شده و سیاستها و راهبردهای منبعث از تحقیقاتی از این قبیل به صورت کاربردی بخصوص در مدارس برای نوجوانان بکارگیری شود. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل تعیینکنندهی دورنمای آینده انجام گرفت.
روش کار: جامعه آماری تحقیق، تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر شیراز (10865 نفر) است که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 346 دانشآموز بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعیین و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد راهبردهای منفی تنظیم هیجان بر تحریفهای شناختی تأثیر مثبت، و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بر تحریفهای شناختی تأثیر منفی دارد. راهبردهای مثبتِ تنظیم هیجان، بر هدفگزینی تأثیر مثبت داشته و تحریفهای شناختی بر دورنمای آینده تأثیر منفی و معنیداری دارد و تأثیر هدفگزینی بر دورنمای آینده مثبت بدست آمد.
نتیجهگیری: به طور کلی نتایج نشان میدهد که با توجه به اثر غیرمستقیم و معکوس راهبردهای منفی تنظیم هیجان و اثر غیرمستقیم و تقویتکنندۀ راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بر دورنمای آینده دانش آموزان، ضرورت برنامهریزی برای توانمندسازی دانشآموزان در کنترل و مدیریت هیجانات شناختی را آشکار میکند.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 692 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | تحریفهای شناختی | fa_IR |
| dc.subject | تنظیم شناختی هیجان | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان | fa_IR |
| dc.subject | دورنمای آینده | fa_IR |
| dc.subject | هدفگزینی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | بررسی نقش تنظیمشناختی هیجان در پیشبینی دورنمای آینده در دانشآموزان دختر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 317 | |
| dc.citation.epage | 326 | |