نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفریدونی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorسهرابی شگفتی, نادرهfa_IR
dc.contributor.authorبرزگر, مجیدfa_IR
dc.contributor.authorخیّر, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T06:26:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T06:26:42Z
dc.date.available1402-03-27T06:26:40Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T06:26:42Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationفریدونی, معصومه, سهرابی شگفتی, نادره, برزگر, مجید, خیّر, محمد. (1401). بررسی نقش تنظیم‌شناختی هیجان در پیش‌بینی دورنمای آینده در دانش‌آموزان دختر. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 317-326.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7845-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988801
dc.description.abstractزمینه و هدف: دورنمای آینده‏ی نامتعادل محرّک بزهکاری، مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی در دوره نوجوانی است و دورنمای متعادل و عمیق برای آینده در افراد، فعالیت یادگیری، ماندگاری و عملکرد آن‏ها را افزایش می‌دهد. لذا با توجه به مهمترین سرمایه‏ی هر کشور که سرمایۀ انسانی آن می‏باشد لازم است عوامل تعیین‏کننده‏ی دورنمای آینده شناسایی شده و سیاست‏ها و راهبردهای منبعث از تحقیقاتی از این قبیل به صورت کاربردی بخصوص در مدارس برای نوجوانان بکارگیری شود. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل تعیین‏کننده‏ی دورنمای آینده انجام گرفت. روش کار: جامعه آماری تحقیق، تمامی دانش‏آموزان دختر دبیرستان‏های شهر شیراز (10865 نفر) است‏ که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 346 دانش‏‏آموز به‌عنوان نمونه با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای تعیین و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد راهبردهای منفی تنظیم هیجان بر تحریف‏های شناختی تأثیر مثبت، و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بر تحریف‏های شناختی تأثیر منفی دارد. راهبردهای مثبتِ تنظیم هیجان، بر هدف‏گزینی تأثیر مثبت داشته و تحریف‏های شناختی بر دورنمای آینده تأثیر منفی و معنی‏داری دارد و تأثیر هدف‏گزینی بر دورنمای آینده مثبت بدست آمد. نتیجه‌‌گیری: به طور کلی نتایج نشان می‌دهد که با توجه به اثر غیرمستقیم و معکوس راهبردهای منفی تنظیم هیجان و اثر غیرمستقیم و تقویت‏کنندۀ راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بر دورنمای آینده دانش آموزان، ضرورت برنامه‏ریزی برای توانمندسازی دانش‏آموزان در کنترل و مدیریت هیجانات شناختی را آشکار می‌کند.  fa_IR
dc.format.extent692
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتحریف‌های شناختیfa_IR
dc.subjectتنظیم شناختی هیجانfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.subjectدورنمای آیندهfa_IR
dc.subjectهدف‌گزینیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleبررسی نقش تنظیم‌شناختی هیجان در پیش‌بینی دورنمای آینده در دانش‌آموزان دخترfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue10
dc.citation.spage317
dc.citation.epage326


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد