• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 29, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش تنظیم‌شناختی هیجان در پیش‌بینی دورنمای آینده در دانش‌آموزان دختر

    (ندگان)پدیدآور
    فریدونی, معصومهسهرابی شگفتی, نادرهبرزگر, مجیدخیّر, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    692.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: دورنمای آینده‏ی نامتعادل محرّک بزهکاری، مصرف مواد مخدر و رفتارهای پرخطر جنسی در دوره نوجوانی است و دورنمای متعادل و عمیق برای آینده در افراد، فعالیت یادگیری، ماندگاری و عملکرد آن‏ها را افزایش می‌دهد. لذا با توجه به مهمترین سرمایه‏ی هر کشور که سرمایۀ انسانی آن می‏باشد لازم است عوامل تعیین‏کننده‏ی دورنمای آینده شناسایی شده و سیاست‏ها و راهبردهای منبعث از تحقیقاتی از این قبیل به صورت کاربردی بخصوص در مدارس برای نوجوانان بکارگیری شود. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل تعیین‏کننده‏ی دورنمای آینده انجام گرفت. روش کار: جامعه آماری تحقیق، تمامی دانش‏آموزان دختر دبیرستان‏های شهر شیراز (10865 نفر) است‏ که در سال تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. از این میان، 346 دانش‏‏آموز به‌عنوان نمونه با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چندمرحله‏ای تعیین و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود که پایایی آن توسط ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد راهبردهای منفی تنظیم هیجان بر تحریف‏های شناختی تأثیر مثبت، و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بر تحریف‏های شناختی تأثیر منفی دارد. راهبردهای مثبتِ تنظیم هیجان، بر هدف‏گزینی تأثیر مثبت داشته و تحریف‏های شناختی بر دورنمای آینده تأثیر منفی و معنی‏داری دارد و تأثیر هدف‏گزینی بر دورنمای آینده مثبت بدست آمد. نتیجه‌‌گیری: به طور کلی نتایج نشان می‌دهد که با توجه به اثر غیرمستقیم و معکوس راهبردهای منفی تنظیم هیجان و اثر غیرمستقیم و تقویت‏کنندۀ راهبردهای مثبت تنظیم هیجان بر دورنمای آینده دانش آموزان، ضرورت برنامه‏ریزی برای توانمندسازی دانش‏آموزان در کنترل و مدیریت هیجانات شناختی را آشکار می‌کند.  
    کلید واژگان
    تحریف‌های شناختی
    تنظیم شناختی هیجان
    دانش‌آموزان
    دورنمای آینده
    هدف‌گزینی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2022-12-01
    1401-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران
    استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7845-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988801

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب