نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایرج, فریدهfa_IR
dc.contributor.authorنیک‌آیین, زینتfa_IR
dc.contributor.authorزارعی, علیfa_IR
dc.contributor.authorاشرف گنجویی, فریدهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T06:24:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T06:24:30Z
dc.date.available1402-03-27T06:24:29Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T06:24:30Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationایرج, فریده, نیک‌آیین, زینت, زارعی, علی, اشرف گنجویی, فریده. (1401). تأثیر ورزش‌های الکترونیکی و ورزش‌های غیر الکترونیکی بر کیفیت زندگی و شاخص‌های وابسته به مهارت‌های آمادگی جسمانی. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 305-316.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7771-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988800
dc.description.abstractزمینه و هدف: سلامت جسمی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و کیفیت محیط زندگی از مؤلفه‌های سازنده کیفیت زندگی است لذا هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر ورزش­های الکترونیکی و ورزش­های غیرالکترونیکی بر کیفیت زندگی و شاخص­های وابسته به مهارت­های آمادگی جسمانی بود. روش کار: جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر پایه دوازدهم مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهر ری به تعداد 900 نفر تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 60 نفر به شکل نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و بر حسب میزان فعالیت ورزشی و ورزش الکترونیکی در 4 گروه دسته‌بندی شدند. هر گروه از این افراد شامل 15 نفر بود. روش تحقیق از نوع توصیفی و نیمه‌تجربی بوده که به‌صورت میدانی اجرا شد. برای سنجش میزان کیفیت زندگی آزمودنی­ها و بررسی تأثیر این مطالعه بر آن، از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی (SF-36) استفاده گردید. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های توصیفی و آزمون آماری تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. یافته ­ها: نتایج نشان داد که بین سلامت روان دانش‌آموزان گروه‌های مختلف در پس‌آزمون سلامت روان تفاوت معناداری وجود ندارد. در خصوص متغیرهای آمادگی جسمانی نتایج نشان داد که اختلاف معناداری بین پیش‌آزمون و پس‌آزمون متغیرهای چابکی، پرتاب توپ، عکس‌العمل، بالا بردن شانه و بارفیکس وجود دارد. نتیجه ­گیری: ورزش و فعالیت‌های بدنی گزینه مناسبی برای ارتقای فاکتورهای آمادگی جسمانی در دانش‌آموزان قلمداد می‌شود و با ارتقای این فاکتورها می‌توان به بهبود کیفیت زندگی نیز در آن­ها امیدوار بود.  fa_IR
dc.format.extent699
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectورزش‌های الکترونیکیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectمهارت‌های آمادگی جسمانیfa_IR
dc.subjectدختران نوجوان دانش‌آموزfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتأثیر ورزش‌های الکترونیکی و ورزش‌های غیر الکترونیکی بر کیفیت زندگی و شاخص‌های وابسته به مهارت‌های آمادگی جسمانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue10
dc.citation.spage305
dc.citation.epage316


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد