| dc.contributor.author | وفائی نژاد, فرشته | fa_IR |
| dc.contributor.author | کرایی, امین | fa_IR |
| dc.contributor.author | پاشا, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1402-03-27T06:00:27Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2023-06-17T06:00:28Z | |
| dc.date.available | 1402-03-27T06:00:27Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2023-06-17T06:00:28Z | |
| dc.date.issued | 2022-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1401-09-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | وفائی نژاد, فرشته, کرایی, امین, پاشا, رضا. (1401). مقایسه تاثیرآموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 193-202. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-7345-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988789 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: جوانان در آستانه ازدواج از یک ترس یا نگرانی در مورد ازدواج و مسائل مربوط به آن رنج میبرند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود.
روش کار: تحقیق نیمهآزمایشی حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. بدین منظور از بین دانشجویان در آستانه ازدواج دانشگاه علوم پزشکی دزفول 45 نفر به طور داوطلب به عنوان نمونه در تحقیق حاضر شرکت کرده و به طور تصادفی به سه گروه آموزش به شیوه انتخاب و آگاهی، رویکرد ال سون و کنترل تقسیم شده و بعد از تکمیل فرم رضایتنامه، پرسش نامههای باورهای ارتباطی آیدلسون واپشتاین (۱۹۸۲) و ترس از ازدواج ریچارد و همکاران(2007) را در پیش آزمون تکمیل کردند. سپس گروههای آزمایش 90 جلسه 90 دقیقهای مداخله مربوط به خود را دریافت کردند. در نهایت تمام آزمودنیها مجدداً پرسش نامهها را تکمیل کردند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات باورهای ارتباطی در سه مرحله تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین دو گروه تجربی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P). از طرف دیگر مشخص شد بین پیشآزمون با پسآزمون (001/0=P) و پیشآزمون با پیگیری(001/0=P) تفاوت معنیداری وجود دارد، اما پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، استفاده از دو نوع مداخله جهت کاهش ترس از ازدواج به زوجین توصیه میشود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 677 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش پیش از ازدواج | fa_IR |
| dc.subject | ال سون | fa_IR |
| dc.subject | انتخاب و آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | ترس از ازدواج | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | مقایسه تاثیرآموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 29 | |
| dc.citation.issue | 10 | |
| dc.citation.spage | 193 | |
| dc.citation.epage | 202 | |