نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorوفائی نژاد, فرشتهfa_IR
dc.contributor.authorکرایی, امینfa_IR
dc.contributor.authorپاشا, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T06:00:27Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T06:00:28Z
dc.date.available1402-03-27T06:00:27Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T06:00:28Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationوفائی نژاد, فرشته, کرایی, امین, پاشا, رضا. (1401). مقایسه تاثیرآموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 193-202.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7345-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988789
dc.description.abstractزمینه و هدف: جوانان در آستانه ازدواج از یک ترس یا نگرانی در مورد ازدواج و مسائل مربوط به آن رنج می‌برند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود. روش کار: تحقیق نیمه‌آزمایشی حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود‌. بدین منظور از بین دانشجویان در آستانه ازدواج دانشگاه علوم پزشکی دزفول 45 نفر به طور داوطلب به عنوان نمونه در تحقیق حاضر شرکت کرده و به طور تصادفی به سه گروه آموزش به شیوه انتخاب و آگاهی، رویکرد ال سون و کنترل تقسیم شده و بعد از تکمیل فرم رضایت­نامه، پرسش نامه­های باورهای ارتباطی آیدلسون واپشتاین (۱۹۸۲) و ترس از ازدواج ریچارد و همکاران(2007) را در پیش آزمون تکمیل کردند. سپس گروه­های آزمایش 90 جلسه 90 دقیقه­ای مداخله مربوط به خود را دریافت کردند. در نهایت تمام آزمودنی­ها مجدداً پرسش نامه­ها را تکمیل کردند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات باورهای ارتباطی در سه مرحله تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین دو گروه تجربی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P). از طرف دیگر مشخص شد بین پیش‌آزمون با پس‌آزمون (001/0=P) و پیش‌آزمون با پیگیری(001/0=P) تفاوت معنی‌داری وجود دارد، اما پس‌آزمون و پیگیری تفاوت ‌معنی‌داری وجود ندارد. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج، استفاده از دو نوع مداخله جهت کاهش ترس از ازدواج به زوجین توصیه می­شود.fa_IR
dc.format.extent677
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش پیش از ازدواجfa_IR
dc.subjectال سونfa_IR
dc.subjectانتخاب و آگاهیfa_IR
dc.subjectترس از ازدواجfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleمقایسه تاثیرآموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue10
dc.citation.spage193
dc.citation.epage202


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد