مقایسه تاثیرآموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
وفائی نژاد, فرشتهکرایی, امینپاشا, رضانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: جوانان در آستانه ازدواج از یک ترس یا نگرانی در مورد ازدواج و مسائل مربوط به آن رنج میبرند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر آموزش پیش از ازدواج به شیوه انتخاب و آگاهی و رویکرد ال سون بر باورهای ارتباطی ترس از ازدواج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول بود.
روش کار: تحقیق نیمهآزمایشی حاضر از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه آزمایش و گواه بود. بدین منظور از بین دانشجویان در آستانه ازدواج دانشگاه علوم پزشکی دزفول 45 نفر به طور داوطلب به عنوان نمونه در تحقیق حاضر شرکت کرده و به طور تصادفی به سه گروه آموزش به شیوه انتخاب و آگاهی، رویکرد ال سون و کنترل تقسیم شده و بعد از تکمیل فرم رضایتنامه، پرسش نامههای باورهای ارتباطی آیدلسون واپشتاین (۱۹۸۲) و ترس از ازدواج ریچارد و همکاران(2007) را در پیش آزمون تکمیل کردند. سپس گروههای آزمایش 90 جلسه 90 دقیقهای مداخله مربوط به خود را دریافت کردند. در نهایت تمام آزمودنیها مجدداً پرسش نامهها را تکمیل کردند.
یافتهها: نتایج نشان داد بین میانگین نمرات باورهای ارتباطی در سه مرحله تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین دو گروه تجربی با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (001/0=P). از طرف دیگر مشخص شد بین پیشآزمون با پسآزمون (001/0=P) و پیشآزمون با پیگیری(001/0=P) تفاوت معنیداری وجود دارد، اما پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، استفاده از دو نوع مداخله جهت کاهش ترس از ازدواج به زوجین توصیه میشود.
کلید واژگان
آموزش پیش از ازدواجال سون
انتخاب و آگاهی
ترس از ازدواج
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2022-12-011401-09-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایراناستادیار، گروه مشاوره، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




