نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهدوی واسوکلائی, عسکریfa_IR
dc.contributor.authorخطیر پاشا, کیومرثfa_IR
dc.contributor.authorهاشم نژاد آبرسی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1402-03-27T05:51:41Zfa_IR
dc.date.accessioned2023-06-17T05:51:42Z
dc.date.available1402-03-27T05:51:41Zfa_IR
dc.date.available2023-06-17T05:51:42Z
dc.date.issued2022-12-01en_US
dc.date.issued1401-09-10fa_IR
dc.identifier.citationمهدوی واسوکلائی, عسکری, خطیر پاشا, کیومرث, هاشم نژاد آبرسی, فاطمه. (1401). اخلاق حرفه‌ای با رویکرد آموزش عالی سلامت. مجله علوم پزشکی رازی, 29(10), 150-157.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-7560-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/988785
dc.description.abstractزمینه و هدف: اخلاق در آموزش عالی سلامت مفهومی چند بعدی است، به همین دلیل مورد توجه بسیاری از دانشگاه‌ها قرار گرفته است. آموزش و رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای در رشته‌های بالینی پزشکی همواره کانون توجه است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف مروری اخلاق حرفه‌ای با رویکرد آموزش عالی سلامت پرداخته شده است. روش کار: مطالعه حاضر یک مرور سیستماتیکی است که کلیدواژه‌ها براساس MESH تعیین و سپس جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی؛SID ، Iran Medex، Pubmed،Google scholar ، Cochrane، Scopus، Web of Science، Uptodate،  Magiranانجام شد. نتایج جستجو و بررسی منجر به یافتن 98 مقاله که با همکاری نویسندگان مورد مطالعه و تحلیل موضوعی ابتدایی قرار گرفت در انتهای جستجو، تعداد 18 مقاله به دست آمد و در نهایت 14 مقاله که از معیارهای موضوعی و محتوایی و با هدف مطالعه مقاربت داشت وارد مطالعه مرور سیستماتیک شدند. یافته­ ها: نشان می­دهد نقش اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، در اعتلای تربیت اخلاقی در دانشگاه‌هاست. شماری از اهداف اخلاق حرفه‌ای عبارت‌اند از: دستیابی به سعادت و کمال، کسب شایستگی‌ها و زمینه‌سازی برای هدایت متربیان، خطاهای پزشکی و مسئولیت پزشک (رازداری، حقیقت گویی، محرمانگی و ...)، اخلاق درآموزش،پژوهش، ملاحظات اخلاقی توسعه آموزش اخلاق پزشکی مبتنی بر ارزش­های ایرانی اسلامی و برگزاری کارگاه با موضوعات مرتبط با اخلاق پزشکی حرفه‌ای برای اعضای هیئت علمی دانشگاه. نتیجه­ گیری: اخلاق حرفه‌ای از ضروریات اساسی در نظام آموزش سلامت است و جهت دستیابی به اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش سلامت باید رویکردهای ذکر شده در نظام آموزش عالی سلامت اجرا گردد.  fa_IR
dc.format.extent656
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاخلاق حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.subjectآموزش پزشکیfa_IR
dc.subjectسلامتfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاخلاق حرفه‌ای با رویکرد آموزش عالی سلامتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران،fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مدیریت آموزشی ، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایرانfa_IR
dc.citation.volume29
dc.citation.issue10
dc.citation.spage150
dc.citation.epage157


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد